Kolminaisuus ei ole paradoksi, vaan looginen mahdottomuus

 

Kuvassa on kolme omenaa, mutta vain yksi omena. Dennis Bratland, CC-BY-SA
Kolminaisuusopin puolustajat vetoavat siihen, että kolminaisuus on paradoksi, eli siis näennäisesti ristiriitainen oppi, joka kuitenkin on totta. Tällainen ajattelu johtaa kuitenkin harhaan, sillä kolminaisuusoppi ei ole paradoksi, vaan looginen mahdottomuus.

Athanasiuksen uskontunnustuksen mukaan Isä on Jumalan, Poika on Jumala ja Pyhä Henki on Jumala, ei kuitenkaan ole kolmea Jumalaa, vaan vain yksi Jumala. Tällainen väite ei ole paradoksi, vaan looginen mahdottomuus. Kolme ei voi olla yksi. Opetetaanko yliopistoissa, että kolme on yksi ja gradut ja väitöskirjat, joissa esitetään kolmen olevan yksi, hyväksytään tuosta vain?

Trinitaarit väittävät, että kolminaisuusopin vastustajat ovat sortuneet järkeisoppiin, sillä Jumala on olemukseltaan mysteeri, paradoksi, joka on kaiken logiikan ulkopuolella. Silti trinitaarit itse vetoavat juuri järkeilyyn, selittäessään, miten Isä ja Poika ja Pyhä Henki ovat eri persoonia, mutta samaa olemusta. Jos asia todellakin olisi mysteeri, ei sitä tarvitsisi millään tasolla edes yrittää selittää.

Mooseksen laissa sanotaan, että Jehova on yksi (5. Moos. 6:4) ja profeetat toistavat saman. Jeesus itse siteeraa Viidettä Mooseksen kirjaa ja esittää Jumalan olevan yksi. Paavali ja Jaakob sanovat molemmat Jumalan olevan yksi. Raamatun kiistaton sana täten osoittaa, että Jumala on yksi, ei koskaan kaksi tai kolme.

Athanasiuksen uskontunnustuksen mukaan ei voi pelastua, jollei usko kolminaisuuteen tismalleen kuten Athanasius sen muotoilee. Tällöin herää kysymys, jos peräti pelastuksemme riippuu käsityksestämme kolminaisuudesta, miksi ihmeessä Mooses, profeetat, apostolit, Paavali ja Jeesus itse eivät opeta sanaakaan kolminaisuudesta?

Joten kolminaisuus, voimme huoletta hylätä sen loogisena mahdottomuutena ja raamatunvastaisena oppina.


Kommentit

Suositut tekstit