Mooseksen laki on rakkauden laki

Tzedeka, natalie_r CC-BY

Kristityt parjaavat paljon Mooseksen lakia. Jo Luther opetti, että Mooseksen laki on paha, julma ja hirmuinen, mutta meidän onneksemme se ei koske pakanakristittyjä. Koskeeko se sitten edelleen messiaanisia juutalaisia, tästä ei kristityillä ole selvää kantaa. Mooseksen laissa vaaditaan kuolemanrangaistus avionrikkojille, sapatin häpäisijöille, murhaajille, noidille, äitiä ja isäänsä kiroaville ja muutamille muille. Vahinko kästetään korvata hammas hampaasta ja silmä silmästä. Kristitty joutuu kuitenkin selittämään, vaikka uskoisikin, että uudessa liitossa Toora ei koske meitä, miksi historiassa Jumala antoi näin ankaran lain? Muuttiko Jumala mieltään? Voiko Jumala muuttaa mieltään?

Toorassa luvataan suuret siunaukset Tooran käskyjen noudattamisesta ja hirvittävät kiroukset sen rikkomisesta (5. Moos. 28). Ovatko uudessa liitossa täten nämä siunaukset ja kiroukset kumottu?

Mestarimme Jeshua (Jeesus) opetti, että lain kaksi suurinta käskyä ovat käsky rakastaa Jumalaa koko sydämestä (5. Moos. 6:5) ja lähimmäistä niin kuin itseä (3. Moos. 19:18). Näissä käskyissä Jeshuan mukaan ovat koko laki ja profeetat. Tarkoittaako tämä, että jos vain rakastaa Jumalaa ja lähimmäistä, niin saa ottaa tatuointeja, harrastaa homoseksiä, pyhittää sunnuntain sapatin sijaan ja syödä mielin määrin saastaisia eläimiä? 1. Joh. 5:3 mukaan rakkaus Jumalaan on sitä, että pidämme hänen käskynsä. Jos siis rakastamme Jumalaa yli kaiken, noudatamme tietenkin koko lakia.

Entä miten voimme rakastaa lähimmäistä? Onko mahdollista rakastaa lähimmäistä ilman, että noudattaa Tooran pyhiä säädöksiä? Miten lähimmäistä rakastetaan? Kuka on minun lähimmäiseni?

Toki Toorassa opetetaan hammas hampaasta ja silmä silmästä, mutta tarkkaavainen lukija huomaa, että Toorassa on myös monta käskyä lähimmäisen rakastamiseksi. Toorassa kielletään koron kiskominen:

"Jos veljesi sinun luonasi köyhtyy eikä jaksa pysyä pystyssä, tue häntä samoinkuin muukalaista tai loista; hän eläköön luonasi. Älä ota korkoa tai voittoa häneltä, vaan pelkää Jumalaasi ja anna veljesi elää luonasi. Älä anna hänelle rahaasi korolle äläkä ota elintarpeista voittoa." (3. Moos. 25:35-37)

Mooseksen laki käskee pitämään huolta köyhistä, heiltä ei saa periä voittoa eikä kiskoa korkoa. Onko tämä käsky uudessa liitossa kumottu? Saako kristitty periä lähimmäiseltään korkoa?

"Jos veljesi sinun luonasi köyhtyy ja myy itsensä sinulle, älä pane häntä orjan työhön, vaan hän olkoon päiväpalkkalaisena ja loisena sinun luonasi; riemuvuoteen asti hän palvelkoon sinua." (3. Moos. 25:39,40)

Toora kieltää orjuuden, tietyin ehdoin. Orja tuli päästää vapaaksi seitsemäntenä vuotena (2. Moos. 21:2). Köyhää ei saanut pakottaa orjantyöhön. Onko tämä käsky kumottu uudessa liitossa, saako kristitty pitää orjia?

"Jos joku jättää kaivon auki tahi kaivaa kaivon eikä peitä sitä, ja härkä tai aasi putoaa siihen, niin kaivon omistaja korvatkoon isännälle sen rahassa; mutta kuollut eläin olkoon hänen." (2. Moos. 21:33,34)

Toorassa on selvä käsky, että kiinteistön omistaja on täydessä vastuussa kiinteistönsä turvallisuudesta. Samoin kuin tässä kaivon tapauksessa, myös katolle käsketään Mooseksen laissa rakentaa kaide (5. Moos. 22:8). Ovatko nämä täysin turhia käskyjä, jotka eivät koske kristittyjä? Ovatko nämä kiinteistön omistajaa velvoittavat Mooseksen lain käskyt kumottu uudessa liitossa, kristittyjen mukaanhan Mooseksen laki ei koske pakanoita?

"Jos näet vihamiehesi aasin makaavan kuormansa alla, älä jätä auttamatta, vaan auta häntä nostamaan se jaloilleen. Älä vääristä köyhän lähimmäisesi oikeutta hänen riita-asiassaan." (2. Moos. 23:5-6)

Toorassa käsketään rakastamaan myös vihollista, tämä ei ollut mikään uusi ja mullistava opetus Jeesukselta. Myöskään oikeusasioissa oikeutta ei saanut vääristää niin köyhän, kuin rikkaankaan eduksi.

"Älkää myöskään korjatko tyhjäksi viinitarhaanne älkääkä poimiko varisseita rypäleitä, vaan jättäkää ne köyhälle ja muukalaiselle. Minä olen Herra, teidän Jumalanne." (3. Moos. 19:10)

Onko tämä käsky kumottu uudessa liitossa? Jesuahan ei opeta siitä mitään, eikä asiasta mainitse apostoli Paavali. Mitä jos suhtautuisimme Tooraan yhtä vakavasti kuin Jeshua, että niitä kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi, jotka noudattavat pienintäkin käskyä (Mt. 5:17-20)? Tai kuten Paavali, ymmärtäisimme, että Mooseksen laki on pyhä, vanhurskas ja hyvä (Room. 7:12)?

"Jos kyseessä on köyhä mies, et saa käydä levolle, jos hänen panttinsa on sinun hallussasi. Sinun on annettava se hänelle takaisin auringon laskiessa, että hän voisi maata viitassaan ja siunaisi sinua. Tämä koituu sinulle vanhurskaudeksi Herran, sinun Jumalasi, edessä. Älä sorra kurjaa ja köyhää palkkatyöläistä, olipa hän veljiäsi tai muukalainen, joka asuu jollakin paikkakunnallasi maassasi. Maksa hänelle hänen palkkansa päivittäin ennen auringonlaskua, sillä hän on köyhä ja odottaa palkkaansa kaikesta sielustaan. Muuten hän huutaa sinun vuoksesi Herran puoleen, ja sinä joudut syynalaiseksi." (5. Moos. 24:12-15)

Lisää köyhien kohtelua koskevia säädöksiä. Köyhän panttia ei saa pitää yön yli. Ilmeisesti kristitty saa, koska tätä käskyä ei toisteta Uudessa testamentissa. Palkka nykyään maksetaan kerran tai kaksi kuussa. Olisiko oikeudenmukaisempaa, jos palkka maksettaisin päivän päätteeksi ja olisiko se teknisesti nykyaikana mahdollista?

"Älä sekaannu mihinkään eläimeen, ettet siten itseäsi saastuttaisi. Älköönkä nainen tarjoutuko eläimelle pariutuaksensa sen kanssa; se on iljettävyys." (3. Moos. 18:23)

Saako kristitty sekaantua eläimeen, tätä käskyä kun ei toisteta Uudessa testamentissa?

"Älä makaa miehenpuolen kanssa, niinkuin naisen kanssa maataan; se on kauhistus." (3. Moos. 18:22)

Saako kristitty harrastaa homoseksiä, vai koskevatko Mooseksen lain haureutta koskevat säädökset myös uskovia uudessa liitossa?

"Älä sorra äläkä ahdista muukalaista, sillä te olette itse olleet muukalaisina Egyptin maassa." (2. Moos. 22:21)

"Muukalainen, joka asuu teidän luonanne, olkoon niinkuin maassa syntynyt teikäläinen. Rakasta häntä niinkuin itseäsi, sillä tekin olitte muukalaisina Egyptin maassa. Minä olen Herra, teidän Jumalanne." (3. Moos. 19:34)

Mooseksen laki käskee rakastamaan muukalaista. Koskeeko tämä käsky kristittyjä? Miksi kristittyjen ja Päivi Räsäsen mukaan käsky olla makaamatta miehen kanssa niin kuin naisen kanssa koskee meitä, samoin käsky rakastaa maahanmuuttajia, mutta käsky pyhittää sapatinpäivä tai käsky syödä vain puhtaita eläimiä ei koske pakanoita?

"Kuule, Israel! Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi. Ja rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta voimastasi. Nämä sanat, jotka minä tänä päivänä sinulle annan, painukoot sydämeesi. Ja teroita niitä lastesi mieleen ja puhu niistä kotona istuessasi ja tietä käydessäsi, maata pannessasi ja ylös noustessasi. Ja sido ne merkiksi käteesi, ja ne olkoot muistolauseena sinun otsallasi. Ja kirjoita ne talosi pihtipieliin ja portteihisi." (5. Moos. 6:4-9)

Miten kristitty lukee Vanhaa testamenttia, varsinkin Mooseksen lakia? Miten noudatat tätä käskyä, jos joka toinen käsky Mooseksen laista on uudessa liitossa kumottu? Miten painat nämä käskyt sydämeesi, opetat ne lapsillesi ja kirjoitat ne portteihisi, jos ne eivät koske pakanoita?

Kristitty, joka lukee Mooseksen lakia ja Vanhaa testamenttia Lutherin ja kirkkoisien tulkinnan kautta, on kuin viulunsoittaja katolla. Jatkuvasti pitää olla varuillaan siitä, mikä käsky koskee pakanoita uudessa liitossa ja mikä on kumottu, mikä käsky on vain juutalaisille ja mikä on universaali kaikkia uskovia koskeva käsky. Mitä hirvittävää ja kamalaa tapahtuu, jos uskova noudattaa koko Mooseksen lakia?

Kommentit

Suositut tekstit