Oliko Jeesus olemassa ennen syntymäänsä?
| Maria ja Jeesus, 1674 Giovanni Sassoferrato |
Onko todisteita siitä, että Jeesus (josta omassa seurakunnassani käytän nimeä Yeshua, täällä selvyyden vuoksi kreikkalaisperäistä nimeä, ettei kukaan hämmenny) olisi ollut olemassa ennen sikiämistään Marian kohdussa? Useimmat kirkkokunnat ja trinitaarit uskovat vankasti tähän ns. pre-eksistenssiin. Olen tutustunut kristadelfialaisten materiaaliin, ja he uskovat, että Jeesus sai alkunsa sikiämisen hetkellä, hän ei ole ollut olemassa ennen aikojen alkua. Kuulemma ajatus Jumalan syntymisestä pieneksi vauvaksi on mahdoton. Jehovan todistajat ovat unitaareja kuten kristadelfialaiset, eli eivät usko Jeesuksen jumaluuteen, mutta uskovat Jeesuksen olevan ensimäinen luotu olento (Kol. 1:15), täten olleen Isän rinnalla tuhansia (miljoonia?) vuosia ennen sikiämistään. Jehovan todistajien näkemys tästä aiheesta löytyy tästä mainiosta Vartiotornin artikkelista.
Kristadelfialaiset vastustavat paitsi trinitaareja, eli kirkoista suurinta osaa, myös Jehovan todistajia, joita he kutsuvat areiolaisiksi. Kristadelfialaisten seurakunta on hyvin pieni ja Suomessa jäseniä on vain vähän, mutta olen saanut etuoikeuden muutaman kristadelfialaisen kanssa jakaa ajatuksia hyvässä hengessä.
Tässä kirjoituksessani käyn läpi jakeita, jotka näyttävät selvästi sanovan Jeesuksen olleen olemassa ennen ihmiseksi tuloaan. Olen käyttänyt keskeisten pointtien tiivistämisessä apuna tekoälyä, mutta kaikki näkemykset olen varmistanut kristadelfialaisten omista lähteistä, varsinkin pamfleteista "Did Jesus exist before his birth" ja "Did Jesus Christ really come down from heaven".
Tässä esittelen kunkin jakeen perässä kirkon näkemyksen, jota voisi kutsua klassiseksi kristinuskoksi, sekä kristadelfialaisten tulkinnan. Lopuksi kerron muutaman oman mielipiteeni.
"Alussa oli Sana. Sana oli Jumalan luona, ja Sana oli Jumala. Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme. Me katselimme hänen kirkkauttaan, sellaista kirkkautta kuin ainutsyntyisellä Pojalla on Isältä, ja hän oli täynnä armoa ja totuutta." (Joh. 1:1,14)
Kirkko: "Sana" on Jumalan Poika, Kristus, joka oli olemassa ennen maailmaa Jumalan luona. Kun Joh. 1:14 sanoo "Sana tuli lihaksi", se tarkoittaa, että tuo pre-eksistentti olento tuli ihmiseksi Jeesuksessa.
Kristadelfialaiset: "Sana" ei ole persoonallinen olento, vaan Jumalan viisaus, tarkoitus tai luova sana (vrt. Sanl. 8, Ps. 33:6). Jeesus on tuon sanan ruumiillistuma, ei sen aikaisempi olemus.
"Ja nyt, Isä, kirkasta sinä minut luonasi sillä kirkkaudella, joka minulla oli sinun rinnallasi, ennen kuin maailma oli olemassa." (Joh. 17:5)
Kirkko: Jeesus itse viittaa todelliseen olemassaoloon ennen maailman luomista. Hänellä oli "kirkkaus" Isän luona ennen aikaa — siis pre-eksistentti tila.
Kristadelfialaiset: Tämä on ennaltamääräyksellinen ilmaus (vrt. 1. Piet. 1:20: Kristus oli ennalta tunnettu ennen maailman perustamista). Jeesus ei puhu muistosta, vaan siitä kirkkaudesta, joka oli Jumalan suunnitelmissa häntä varten ennen maailman luomista.
"Hänellä oli Jumalan muoto, mutta hän ei katsonut saaliikseen olla Jumalan kaltainen vaan tyhjensi itsensä ja otti orjan muodon. Hän tuli ihmisten kaltaiseksi, ja hänet havaittiin olemukseltaan sellaiseksi kuin ihminen." (Fil. 2:6-7)
Kirkko: "Oli Jumalan muotoinen", tarkoittaa, että Jeesus oli olemassa jumalallisessa tilassa ennen ihmiseksi tulemistaan. "Tyhjensi itsensä" on kenosis, vapaaehtoinen alentuminen inkarnaatioon.
Kristadelfialaiset: "Jumalan muoto" kuvaa Jeesuksen asemaa ja luonnetta Jumalan edustajana maan päällä — ei pre-eksistenttiä jumalallista olentoa. "Tyhjensi itsensä" tarkoittaa, että hän nöyrtyi, luopui oikeudestaan valtaan ja kunniaan ihmisenä, ei viittaa olemassaolon muutokseen ennen syntymää.
"Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ennen kuin Abraham syntyi, minä olen ollut (ego eimi)."" (Joh. 8:58)
Kirkko: Jeesus käyttää samaa ilmausta kuin Jumala Moosekselle (2. Moos. 3:14: ”Minä olen se, joka olen”). Tämä tarkoittaa, että Jeesus oli olemassa ennen Aabrahamia ja identifioi itsensä jumalallisella tavalla.
Kristadelfialaiset: Ilmaus "minä olen" ( ego eimi) voi tarkoittaa olemassaoloa Jumalan suunnitelmassa tai Jumalan lupauksen täyttymistä. Jeesus sanoo olevansa se Messias, joka on ollut Jumalan tarkoituksessa ennen Aabrahamia, ei että hän olisi ollut tietoisesti elossa.
"Hän on näkymättömän Jumalan kuva, koko luomakunnan esikoinen. Hänessä luotiin kaikki, mitä on taivaissa ja maan päällä, näkyvät ja näkymättömät, olivatpa ne valtaistuimia tai herruuksia, hallituksia tai valtoja. Kaikki on luotu hänen kauttaan ja häneen. Hän on ennen kaikkea muuta, ja hänessä kaikki pysyy voimassa." (Kol. 1:15-17)
Kirkko: Kristus on luomisen väline ja ylläpitäjä — siis olemassa ennen luomakuntaa.
Kristadelfialaiset: "Kaikki on luotu hänessä" tarkoittaa uutta luomusta (ihmiskunnan pelastus Kristuksessa), ei alkuperäistä luomista. Jeesus on "esikoinen" Jumalan uudesta luomisesta, ei ensimmäinen luotu olento ennen maailmaa.
Muitakin kohtia löytyy, mutta kristadelfialaisten tulkinta noudattaa aina samaa kaavaa:
Joh. 6:38 – ”Minä olen tullut alas taivaasta...”
→ Kirkko: todellinen laskeutuminen.
→ Kristadelfialaiset: kuvaannollinen ilmaus Jumalan lähettämisestä.
Joh. 3:13 – ”Ei kukaan ole noussut taivaaseen, paitsi se, joka on tullut taivaasta, Ihmisen Poika.”
→ Kirkko: viittaa pre-eksistenttiin Poikaan.
→ Kristadelfialaiset: tarkoittaa, että Jeesus on saanut taivaallisen auktoriteetin.
jne.
Mitä Joh. 1:1 tarkoittaa olen kirjoittanut enemmän tässä opetuksessa. Olen samaa mieltä kristadelfialaisten kanssa ensimmäisestä tässä esitetystä jakeesta, "Sana" ei ole lempinimi pre-eksistentille Jeesukselle, vaan kuvaa Jumalan Sanaa, Jumalan ajatusta ja suunnitelmaa, joka tuli lihaksi. Sanan tuleminen lihaksi siis ei tarkoita inkarnaation ihmettä, vaan Jeesuksen syntymässä Jumalan suunnitelma ihmiskuntaa kohtaan toteutui.
Muita jakeita kuitenkin on vaikea nähdä kuvainnollisena, kuten kristadelfialaiset näkevät. Että Jeesus on ollut Isän rinnalla luomisesta asti, että hän on tullut alas taivaasta, on täysin mahdoton minun ymmärrykseni mukaan selittää mitenkään muuten kuin siten, että Jeesus todellakin on ollut taivaassa Isän rinnalla kauan ennen sikiämistään.
Olen tässä blogissa viitannut monta kertaa jakeeseen Kol. 1:15 ja vetoan siihen edelleen - Jeesus on koko luomakunnan esikoinen tarkoittaa, että hän on ensimmäinen luotu olento, jonka kautta kaikki muu on luotu.
Ymmärrän kristadelfialaisten ihmettelyn sen ihmeen äärellä, miten jo muinaisuudessa elänyt olento saattaa syntyä pieneksi vauvaksi, palasiko hänen muisti pätkittäin, niin että hän jossain vaiheessa muisti kaiken aiemmin kokeneensa? Mielestäni suurempi ihmetyksen aihe kuitenkin on, missä vaiheessa Jeesus oppi tuntemaan Kirjoitukset niin hyvin, että kirjanoppineet ihmettelivät? Missä vaiheessa hän oppi tuntemaan Isän niin hyvin, että saattoi sanoa "joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän"? Olen vakuuttunut, että kristadelfialaisten poleemisissa materiaaleissaan paljon parjaamat areiolaiset, Jehovan todistajat mukaanluettuna, ovat tässä kysymyksessä oikeassa. Jeesus on koko luomakunnan esikoinen, ensimmäinen luotu olento, joka on ollut monta tuhatta vuotta Isän rinnalla taivaissa. Näin hän todellakin tuli alas taivaista, lunastaakseen meidät synnin orjuudesta ja vapauttaakseen meidät lain kirouksesta.
Sori kristadelfialaiset, tiedätte keitä olette - oli mukava keskustella aiheesta kanssanne, mutta nähdäkseni kaikki oleellinen on jo sanottu. Nyt toivon, että tämäkin opetus olisi vähemmän poleeminen kuin ne opetukseni, joista olen saanut palautetta. Jos jokin jäi kaivelemaan mieltä, laita sähköpostia late@sapatti.fi.
Shalom!
.jpg)

Kommentit
Lähetä kommentti