Jeesus, 100% ihminen

 

Vitruvian man, Leonardo DaVinci

"Niin Jeesus tuli ulos orjantappurakruunu päässään ja purppuranpunainen viitta yllään. Pilatus sanoi heille: ”Katso, ihminen!”" (Joh. 19:5)

Raamattu sanoo, että Jeesus on ihminen. Tietenkään emme voi Jeesuksen ihmisyyttä perustaa pakanahallitsijan sanaan. Mutta Jeesus itse sanoo olevansa ihminen:

"Nyt te kuitenkin haluatte tappaa minut, miehen (anthropos), joka on puhunut teille totuuden, sen, minkä on Jumalalta kuullut. Niin ei Abraham tehnyt." (Joh. 8:40)


Kreikassa siis Jeesus sanoo olevansa anthropos, eli ihminen. Jeesuksen oma ilmoitus ja ymmärrys itsestään on merkittävä. Hän korostaa olevansa ihminen, eikä kertaakaan väitä olevansa Jumala. Silloin kun Jeesusta syytettiin itsensä korottamisesta jumalalliseen asemaan, hän ei kertaakaan myöntänyt, että olette aivan oikeassa, minä olen Jumala. Sen sijaan hän korostaa olevansa ihminen. (Joh. 10:33)


Paavalin mukaan ylösnousemus on tullut ihmisen kautta, siinä missä kuolema tuli ihmisen kautta (1. Kor. 15:21). Meillä siis on ylösnousemus ihmisessä, ei Jumalassa. Samoin Paavalin mukaan Välimies Jumalan ja ihmisen välillä on ihminen, Jeesus Kristus, ei Jumala (1. Tim. 2:5).


Vielä enemmän, Paavalin mukaan Jumalan armo ja lahja ovat tulleet ihmisen, Jeesuksen Kristuksen, kautta (Room. 5:15). Eli siis ylösnousemus, Välimies, Jumalan armo - ovat kaikki tulleet ihmisen kautta.


Jos siis ihminen kelpasi välittäjäksi Jumalan ja ihmisen välillä, jos ylösnousemus ja Jumalan armo ovat tulleet ihmisen kautta - on epäselvää miksi Jeesuksen täytyisi olla itse Jumala sovittaakseen syntimme. Eikä sovitusuhria, Messiasta, juutalaisten kuningasta tai ylipappia missään kohtaa Profeettoja tai Uuden testamentin tekstejä yhdistetä itse Jumalaan. 


Eli jos Jeesus oli Jumala, ei Raamatussa kukaan yhdistä hänen jumaluuttaan niihin rooleihin, joita hänellä sanotaan olevan. 


Raamattu painottaa Jeesuksen todellista ihmisyyttä — hänellä oli liha ja veri, hän syntyi, tunsi, kärsi ja kuoli kuten ihminen. Missä mielessä kaikkivaltias Jumala, kaikkivoipainen maailmankaikkeuden Luoja, voi tuntea kipua, kärsiä ja kuolla? Jos Jumala itse astui alas taivaista ja tuli ihmiseksi, kyse oli suuresta jumalallisesta teatterista - Jumala näytteli ihmistä. Toiset sanovat, että Jumalalle mikään ei ole mahdotonta ja meidän pitäisi vain hyväksyä inkarnaation mysteerio. Silloin on kyseessä sama tilanne, kuin että voiko Jumala luoda niin suuren kiven, että ei voi sitä nostaa. Jos Jeesus on Jumala, joka tuli ihmiseksi, kyseessä oli suuri huijaus. Jumala vain näytteli kärsivänsä ja esitti kuolevansa, mutta herätti itse itsensä henkiin Tuonelasta. Uskoo ken tahtoo.


Toki Jeesus on enemmän kuin "vain" ihminen, enkeleitä korkeampi Jumalan Poika. Älkää käsittäkö väärin. Hän on 100% ihminen, mutta toisin kuin jotkut väittävät, hän ei ollut mikään Jamppa perusjätkä, aivan tavallinen ihminen, jonka nimiin myöhemmin laitettiin ihmeellisiä tekoja. Hän on se profeetta, se hyvä Paimen, Israelin profeetta ja Jumalan Poika ja kaikkea mitä se tarkoittaa. Mutta kaikki nämä roolit, profeetta ja Jumalan palvelija, eivät edellytä jumalallista luontoa. Vanhan testamentin profeetoissa Messias on ihminen, ei koskaan Jumala. Samaa voidaan sanoa kaikista Jeesuksen rooleista, ylipapista ja Jumalan Karitsasta. Hänellä on jumalallisia ominaisuuksia, kuten profeetoilla ennen häntä, jotka olivat vain ihmisiä. Jeesusta saatetaan luulla Jumalaksi ja Jeesus itse sanoo, "joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän". (Joh. 14:9) Tämä taas johtuu siitä, että hänet on luotu täydelliseksi Jumalan kuvaksi:


"Hän on näkymättömän Jumalan kuva, koko luomakunnan esikoinen." (Kol. 1:15)


"niissä epäuskoisissa, joiden mielet tämän maailman jumala on sokaissut, niin ettei heille loista se valo, joka lähtee Kristuksen kirkkauden evankeliumista, hänen, joka on Jumalan kuva." (2. Kor. 4:4)


"Poika on Jumalan kirkkauden säteily ja hänen olemuksensa kuva, ja hän ylläpitää kaikkea sanansa voimalla. Toimitettuaan puhdistuksen synneistä hän on istuutunut Majesteetin oikealle puolelle korkeuksissa." (Hepr. 1:3)


Kaikki Raamatun kuvaukset Jeesuksesta Jumalan kuvana ovat vailla mieltä, jos hän on itse Jumala. Jumala on Jumalan kuva? Samoin se, että hänellä oli Jumalan muoto, mutta hän tuli ihmisen kaltaiseksi, (Fil. 2:5-8) on outoa tekstiä, jos hän on itse Jumala. Tietenkin Jumalalla on Jumalan muoto. Tässä puhutaan Jeesuksesta, ihmisestä, luomakunnan esikoisesta, Jumalan Pojasta, joka on luotu luomakunnan ensihedelmäksi, jolla oli jumalallinen muoto ennen sikiämistään Marian kohdussa, mutta hän syntyi ihmiseksi, ja oli ja on 100% ihminen.


Joku sanoo, että Jumala ei jaa kunniaansa:


"Jehova – se on minun nimeni – minä en anna kunniaani toiselle enkä ylistystäni veistetyille kuville." (Jes. 42:8)

Tähän jakeeseen vedoten sanotaan, että Jumala ei antaisi kunniaansa luomalleen Pojalle, mutta ongelmana ei nähdä kolmiyhteisen Jumalan sisällä kunnian olevan jaettu Isän, Pojan ja Pyhän Hengen välillä. On totta, että Jehova ei jaa kunniaansa. Hän on ainoa, jota me palvomme (latreuo) ja ainoa jota me rukoilemme. Kun tulemme ulos kirkosta ja opimme, että Jumala on yksi, moni kristitty saattaa järkyttyä siitä, että me todellakin luovumme Jeesuksen palvomisesta ja rukoilemisesta. Olemmeko siis luopuneet Jeesuksesta?


Me rukoilemme kuten Jeesus itse opetti, "Isä meidän, joka olet taivaissa". Me pyydämme Isältä, mutta Jeesuksen nimessä, kuten Jeesus opetti (Joh. 16:23) (Katso edellinen opetukseni Jeesuksen rukoilemisesta). Me saamme polvistua Jeesuksen edessä (tarkemmin tässä opetuksessa). Me saamme kunnioittaa Jeesusta, seuraamme hänen opetustaan, mutta me emme palvo häntä, koska palvomme yksin Jumalaa. Me olemme hänen opetuslapsiaan, hän on se hyvä Paimen, kuningas Daavidin Poika, jonka Jumala on herättänyt (Jer. 30:9; Hes. 34:23-24). Saamme antaa hänelle asiaan kuuluvaa kunnioitusta ja arvostusta, mutta Jehova on ainoa Jumala, jota me palvomme.


"Katso, minun palvelijani, jota minä tuen, valittuni, johon sieluni on mieltynyt. Olen laskenut Henkeni hänen ylleen, hän tuo oikeuden kansakuntien keskuuteen." (Jes. 42:1)


"Ojenna kätesi, niin että sairaat parantuvat ja tunnustekoja ja ihmeitä tapahtuu sinun pyhän palvelijasi Jeesuksen nimen kautta." (Apt. 4:30)


Jesaja kuvaa Messiasta Jumalan palvelijana (ks. myös Jes. 52:13; 53:11) ja seurakunta rukouksessa kutsuu Jeesusta Jumalan palvelijaksi. Jeesus siis on Jumalan palvelija, Jumalako palvelisi itse itseään? Huomaamme tästä varmaksi, että me emme palvo palvojaa, Jeesusta, vaan yksin Isää, Jehovaa.


"Te myös tiedätte, kuinka Jumala oli voidellut Pyhällä Hengellä ja voimalla nasaretilaisen Jeesuksen, hänet, joka kulki paikasta toiseen, teki hyvää ja paransi kaikki Paholaisen valtaan joutuneet, sillä Jumala oli hänen kanssaan." (Apt. 10:38)


Tässä Pietari Korneliuksen talossa kertoo, että Jumala oli voidellut Jeesuksen Pyhällä Hengellä. Kolminaisuuden kannalta on ongelmallista, miten kolmiyhteisen Jumalan ensimmäinen persoona voitelee kolmannella persoonalla toisen. Varmasti trinitaareilla onkin tähän jälleen jokin hieno selitys. Me huomaamme tästä, että Jumala, Isä Jehova, voiteli voimallaan palvelijansa Jeesuksen, ihmisen, joka oli täynnä Pyhää Henkeä, niin että saattoi parantaa ja ajaa ulos riivaajia. Ja Pietari lisää, että "Jumala oli hänen kanssaan". Että Jumala oli hänen kanssaan on järkevä ajatus vain, mikäli Jeesus on ihminen, ei Jumala.


"Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä!" (1. Piet. 1:3)


Tässä, kuten monessa muussakin jakeessa (Joh. 20:17; Ef. 1:3 jne.) puhutaan Jeesuksen Jumalasta. Jeesuksella siis on Jumala, hän ei ole itse Jumala. Että Jeesuksella on Jumala, tarkoittaa luonnollisesti, että hän on alamainen Jumalalle. Tässä Pietari vielä täsmentää, että tämä Jumala on Isä. Huomaamme, että Jeesus ei ole samanarvoinen Isän kanssa, kuten Athanasius väittää uskontunnustuksessaan.


"Jumala on alistanut kaiken hänen jalkojensa alle ja asettanut hänet kaiken yläpuolelle, pääksi seurakunnalle," (Ef. 1:22)


Tässä Paavalin mukaan Jumala on alistanut kaiken Jeesuksen valtaan. Myös Jeesus itse sanoo, että hänelle on annettu kaikki valta (Mt. 28:18 lähetyskäsky). Jos Jeesus olisi Jumala, hänellä olisi aina ollut kaikki valta, nyt Raamattu todistaa, että Jumala on hänelle antanut kaiken vallan.


"Kaikki tämä on Jumalasta, joka Kristuksen kautta on sovittanut meidät itsensä kanssa ja antanut meille sovituksen viran. Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut ihmisille heidän rikkomuksiaan, ja hän uskoi meille sovituksen sanan. Kristuksen puolesta me siis olemme lähettiläitä, ja Jumala kehottaa meidän kauttamme. Me pyydämme Kristuksen puolesta: antakaa sovittaa itsenne Jumalan kanssa." (2. Kor. 5:18-20)


Tämä Paavalin aivoitus murskaa kolminaisuusopin. Ensinnäkin tässä sanotaan, että Jumala on Kristuksen kautta sovittanut meidät itsensä kanssa - eli Kristus on jälleen Välimies Jumalan ja ihmisen välillä ja Jumala on se joka sovittaa, ei itse Jeesus. Ja huomaamme, että Jumala oli Kristuksessa, kreikan preposition "en" voi kääntää monella tapaa ja myös Jehovan todistajien käännös "Jumala oli Kristuksen yhteydessä" on mahdollinen. Suoraan sanottuna on hämmästyttävää, miksi trinitaarit eivät näe tässä ongelmaa. Ja lopuksi Paavali toteaa, että meidän tulisi sovittaa itsemme Jumalan kanssa. Järjestys siis on selvä, Jumala sovittaa syntimme ja on antanut palvelijansa Jeesuksen, ihmisen, meille syntiuhriksi ja Välimieheksi.


"Tahdon teidän kuitenkin tietävän, että Kristus on jokaisen miehen pää, mies on vaimon pää ja Jumala on Kristuksen pää." (1. Kor. 11:3)


Jos kerran Paavalin mukaan Jumala on Kristuksen pää, niin kuin Kristus on miehen pää, mitä todisteita enää kaipaamme? Kolminaisuus on murskattu. Kolminaisuutta ei löydy mistään kohtaa Raamattua. Jumala on yksi ja Jeesus on ihminen, profeetta, rabbi, Välimies, Vapahtaja ja Jumalan Poika, mutta hän ei ole Jumala, eikä yksikään Jeesuksen virka edellytä hänen täyttä jumaluuttaan. Me emme palvo palvojaa, emmekä rukoile häntä, joka opetti meidät rukoilemaan yksin Isää.


Jehova, taivaan ja maan luoja, kiitos Poikasi kalliista sovintoverestä ja Jeesuksen Messiaan nimessä pyydämme, anna syntimme anteeksi ja pelasta meidän ikuiseen valtakuntaasi palvomaan sinua ikuisesti yhdessä Poikasi kanssa!

Kommentit

  1. Kiitos selkeästä ja raamatullisesta opetuksesta! Apostolien sanoma Jeesuksen asemasta on selvä. Jos joku nykypäivänä saarnaa samoin sanoin saa todennäköisesti kenkää useimmista seurakunnista.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Suositut tekstit