Jeesus, enemmän kuin hyvä opettaja

Petar Milosevic, CC-BY-SA
Useat julkisuuden henkilöt ovat lausuneet, että Jeesus oli hyvä opettaja, että hänen opetuksessaan ei ollut mitään vikaa. Kuulemma Jeesuksen eettiset opetukset ovat vertaansa vailla. Vihollista ei tule vihata, lähimmäistä tulee rakastaa, aviorikosta ei saa tehdä edes mielen tasolla, rahat tulee lahjoittaa köyhille, jos tahtoo olla täydellinen.

Mutta mitä Jeesus sanoo itsestään? Millainen on hyvä opettaja, joka väittää olevansa Jumalan Poika, joka on tie, totuus ja elämä, joka sanoo olevansa ainoa tie Isän luo? Tällainen ei ole hyvä eettinen opettaja, vaan hän on täysi mielipuoli. Ainoa tie Isän luo? Juutalaiset siis, jotka palvovat Jehovaa, ovat matkalla kadotukseen, koska eivät usko Poikaan?

Jeesus itse sanoo:

"Jeesus sanoi heille: "Minä olen elämän leipä; joka tulee minun tyköni, se ei koskaan isoa, ja joka uskoo minuun, se ei koskaan janoa." (Joh. 6:35)

"Niin Jeesus taas puhui heille sanoen: "Minä olen maailman valkeus; joka minua seuraa, se ei pimeydessä vaella, vaan hänellä on oleva elämän valkeus"." (Joh. 8:12)

"Niin Jeesus vielä sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: minä olen lammasten ovi." (Joh. 10:7)

"Minä olen se hyvä paimen. Hyvä paimen antaa henkensä lammasten edestä." (Joh. 10:11)

"Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen ylösnousemus ja elämä; joka uskoo minuun, se elää, vaikka olisi kuollut." (Joh. 11:25)

"Minä olen viinipuu, te olette oksat. Joka pysyy minussa ja jossa minä pysyn, se kantaa paljon hedelmää; sillä ilman minua te ette voi mitään tehdä." (Joh. 15:5)

Jeesuksen omien sanojen mukaan ei kuulosta siltä, että hän oli vain hyvä opettaja, taitava rabbi, joka opetti Jumalan mielen mukaista elämää. Hän sanoo olevansa elämän leipä. Leipää käytetään Raamatussa ruuan synonyymina. Emme selviä ilman ravintoa. Nyt Jeesus sanoo olevansa elämän leipä. Mitä se tarkoittaa?

Jeesus sanoo olevansa maailman valkeus. Vanhassa testamentissa sanotaan, että Toora on valo (San. 6:23). Nyt Jeesus sanoo olevansa maailman valo, asettaen täten itsensä Tooran yläpuolelle. Onko tämä taitavan rabbin loistavaa eettistä opetusta?

Jeesus sanoo olevansa lammasten ovi, jonka kautta ihmiset käyvät.... ikuiseen elämään? Onko tämä eettistä opetusta, vai jotain enemmän?

Kuka on hyvä paimen? Daavidin mukaan Jehova on paimen (Ps. 23), kuka Jeesus väittää olevansa?

Jeesus sanoo olevansa ylösnousemus ja elämä, joka uskoo häneen, saa elää ikuisesti. Tämä ei nyt edelleenkään kuulosta taitavan rabbin loistavalta opetukselta.

Jeesus sanoo olevansa viinipuu ja me olemme oksat. Seuraammeko täten tämän galilealaisen rabbin mahtavaa eettistä opetusta, vai sallimmeko, että meidät oksastetaan pyhään viinipuuhun, Mestariimme Jeesukseen?

Jäin hiljattain pois juutalaisista kokouksista, jossa opettaja opetti, että Jeesus on loistava rabbi, taitava eettinen opettaja, mutta ei mitään muuta. Ei yksinkertaisesti ole mahdollista poimia Jeesuksen opetuksesta Jeesuksen eettisiä opetuksia ja jättää huomioimatta, mitä Jeesus sanoo itsestään - että hän on ainoa tie Isän luo. Minua ei kiinnostanut enää käydä kokouksissa, jossa opetetaan, että Jeesus on taitava opettaja, mutta ei yhtään enempää, jossa opetettiin, että Uusi testamentti ei ole Jumalan sanaa. Tooraa noudattaville juutalaisille Jeesuksen eettisessä opetuksessa ei ole mitään vikaa - Jeesus noudatti Tooraa ja opetti Tooran oikeaa tulkintaa. Mutta se mitä hän sanoo itsestään, juutalaiset eivät voi sitä sivuutta noin vain. Joko Jeesus oli Jumalan profeetta ja se mitä hän sanoi itsestään piti paikkansa, tai sitten hän oli valehtelija. On suuri houkutus poimia Jeesuksen opetuksesta sana sieltä, sana täältä, mutta jättää huomiotta, mitä hän opettaa itsestään.

Jeesus on ainoa tie Isän luo, Jumalan Poika, joka antoi henkensä meidän puolestamme, jotta meillä olisi ikuinen elämä. Joko uskot tämän tai et, mutta et voi poimia rusinoita pullasta ja seurata loistavaa eettistä opettajaa, Nasaretin Jeesusta, ottamatta huomioon vakavasti, mitä hän opettaa itsestään. Hän on ylösnousemus ja elämä, tie, totuus, elämän leipä ja maailman valo. Vain hänen kauttaan meillä on mahdollisuus elää ikuisesti. Joten Jeesus, hän on enemmän kuin vain hyvä eettinen opettaja, hänessä meillä on ikuinen elämä.

Jehova puhuu Mooseksen välityksellä:

"Profeetan minä olen herättävä heille heidän veljiensä keskuudesta, sinun kaltaisesi, ja minä panen sanani hänen suuhunsa, ja hän puhuu heille kaikki, mitä minä käsken hänen puhua. Ja joka ei kuule minun sanojani, joita hän minun nimessäni puhuu, hänet minä itse vaadin tilille." (5. Moos. 18:18)

Jumala siis itse sanoo lähettävänsä Mooseksen kaltaisen profeetan, joka puhuu Jumalan sanoja. Jeesuksen sanat täten, eivät ole hänen omiaan, vaan Jumalan. Täten on silkkaa hulluutta pitää kiinni Jeesuksen ylevistä moraalisista opetuksista, mutta jättää huomiotta, mitä hän sanoo itsestään maailman Pelastajana ja syntien sovittajana.

Kommentit

Suositut tekstit