Sapatti - aamusta aamuun vai illasta iltaan?
ccfarmer - CC-BY |
"Ja Jumala kutsui valkeuden päiväksi, ja pimeyden hän kutsui yöksi. Ja tuli ehtoo, ja tuli aamu, ensimmäinen päivä." (1. Moos. 1:5)
Tämän jakeen perusteella eräät sanovat, että Jumala loi päivällä, kun vielä oli valoa, iltapäivällä hän oli valmis luomistyössään, sitten tuli ilta ja seuraava aamu, yksi päivä oli mennyt. Joissakin käännöksissä sanotaankin, että "yksi päivä oli mennyt", mitä ei sanota hepreassa. Alkukielessä sanotaan, että tuli ilta ja tuli aamu - yksi päivä, Yom Echad. Täten juutalaiset tulkitsevat aivan oikein, että päivä koostuu illasta ja aamusta, päivä alkaa illasta ja päättyy iltaan. Tietysti juutalaiset saattavat hyvinkin olla väärässä ja päivä todellisuudessa alkaa aamusta, salaisuus, joka on ollut tuhansia vuosia kätkössä, joka nyt aikojen lopulla on paljastettu Jumalan profeetoille.
Tietysti on myös mahdollista, että päivä alkaa milloin alkaa ja sapatti alkaa johonkin toiseen aikaan, täysin riippumatta siitä, milloin päivä alkaa. Mutta tällainen käsitys sapatista ei oikein istu luomiskertomukseen, jossa Jumala luo kuuden päivän aikana ja lepää seitsemäntenä ja siunaa ja pyhittää tuon seitsemännen päivän, jolloin hän itse lepäsi (1. Moos. 2:2-3).
"Ja niin pian kuin oli tullut pimeä ennen sapattia Jerusalemin porteissa, käskin minä sulkea ovet ja kielsin avaamasta niitä ennen kuin sapatin jälkeen." (Neh. 13:19)
Tässä aivan selvästi sanotaan, että sapatti alkaa illasta, koska portit suljettiin ennen auringonlaskua. Vai suljettiinko ne hyvissä ajoin illalla ennen seuraavana aamuna alkavaa sapattia?
Tässä aivan selvästi sanotaan, että sapatti alkaa illasta, koska portit suljettiin ennen auringonlaskua. Vai suljettiinko ne hyvissä ajoin illalla ennen seuraavana aamuna alkavaa sapattia?
"Näin sanoo Herra, Herra: Sisemmän esipihan portti, se, joka antaa itään päin, olkoon suljettuna kuusi työpäivää. Mutta sapatinpäivänä se avattakoon; myös avattakoon se uudenkuun päivänä. Silloin tulkoon ruhtinas porttieteisen kautta ulkoa ja asettukoon portin ovenpieleen; ja kun papit uhraavat hänen polttouhriansa ja yhteysuhriansa, niin hän kumartaen rukoilkoon portin kynnyksellä ja menköön sitten ulos. Mutta porttia älköön suljettako ennen iltaa." (Hes. 46:1-2)
Jälleen portti suljettiin vasta illan tultua, eli siis selvästi auringonlaskun jälkeen, kun alkoi ensimmäinen arkipäivä. Näiden kahden jakeen perusteella ei pitäisi olla epäselvää, milloin sapatti alkaa.
Jälleen portti suljettiin vasta illan tultua, eli siis selvästi auringonlaskun jälkeen, kun alkoi ensimmäinen arkipäivä. Näiden kahden jakeen perusteella ei pitäisi olla epäselvää, milloin sapatti alkaa.
"Ensimmäisessä kuussa, kuukauden neljäntenätoista päivänä, ehtoolla, syökää happamatonta leipää, ja niin tehkää aina saman kuun yhdennenkolmatta päivän ehtooseen asti." (2. Moos. 12:18)
"Se on oleva teille levon päivä, kurittakaa itseänne paastolla. Kuukauden yhdeksäntenä päivänä illalla, illasta iltaan, pitäkää tämä sapatti." (3. Moos. 23:32)
Sekä happamattomanleivän juhlaa että suurta sovituspäivää tuli viettää illasta iltaan. Joku saattaa sanoa, että näitä juhlia piti syystä tai toisesta viettää illasta iltaan, mutta sapatti on kokonaan toinen kysymys. Kuitenkin 3. Moos. 23 sanotaan, että nämä ovat Herran juhlapyhät, ja sapatti on niistä ensimmäinen. Olisi varsin erikoista, jos muita Herran säätämiä pyhiä vietetään illasta iltaan, mutta sapatti on poikkeus, joka pyhitetään aamusta aamuun.
Sekä happamattomanleivän juhlaa että suurta sovituspäivää tuli viettää illasta iltaan. Joku saattaa sanoa, että näitä juhlia piti syystä tai toisesta viettää illasta iltaan, mutta sapatti on kokonaan toinen kysymys. Kuitenkin 3. Moos. 23 sanotaan, että nämä ovat Herran juhlapyhät, ja sapatti on niistä ensimmäinen. Olisi varsin erikoista, jos muita Herran säätämiä pyhiä vietetään illasta iltaan, mutta sapatti on poikkeus, joka pyhitetään aamusta aamuun.
"Ja otettuaan sen alas hän kääri sen liinavaatteeseen. Ja hän pani hänet hautaan, joka oli hakattu kallioon ja johon ei oltu vielä ketään pantu. Ja silloin oli valmistuspäivä, ja sapatti oli alkamaisillaan." (Lk. 23:53-54)
Tähän jakeeseen vedotaan usein, kun esitetään että sapatti on illasta iltaan. Jeesuksen ruumis otettiin alas ristiltä kiiruusti hautaamista varten ennen auringonlaskua, ennen sapattia. Mutta kyseessä oli happamattomanleivän juhlan ensimmäinen päivä, joka oli alkamassa, näitä Herran juhlapyhiä kutsutaan myös sapatiksi. Kyse täten ei ollut viikkosapatista, vaan juhlasapatista.
Tähän jakeeseen vedotaan usein, kun esitetään että sapatti on illasta iltaan. Jeesuksen ruumis otettiin alas ristiltä kiiruusti hautaamista varten ennen auringonlaskua, ennen sapattia. Mutta kyseessä oli happamattomanleivän juhlan ensimmäinen päivä, joka oli alkamassa, näitä Herran juhlapyhiä kutsutaan myös sapatiksi. Kyse täten ei ollut viikkosapatista, vaan juhlasapatista.
Joku saattaa edelleen ajatella, että sapatti on aamusta aamuun, juutalaiset vain viettivät sapattia väärään aikaan. Jos näin on, on varsin erikoista, että juutalaisten kuningas, sapatin Herra, ei oikaissut tätä juutalaisten virheellistä käsitystä, vaan oli tapansa mukaan sapattina synagoogassa samaan aikaan kuin juutalaiset. Jos sapattia vietettiin väärään aikaan Israelissa 2000 vuotta sitten, on varsin erikoista, että Mestarimme ei puuttunut asiaan.
"Seuraavana päivänä sanoi vanhempi nuoremmalle: "Katso, minä makasin viime yönä isäni kanssa; juottakaamme hänelle tänäkin yönä viiniä, ja mene sinä ja makaa hänen kanssaan, saadaksemme isästämme jälkeläisen"." (1. Moos. 19:34)
Sitä että jumalattomat Lootin tyttäret katsoivat päivän alkavan aamusta, pidetään nyt todisteena siitä, että sapatti alkaa aamusta? Voimme löytää Raamatusta muitakin esimerkkejä ihmisistä, jotka käsittivät päivän alkavan aamusta. Mutta joka kerta kun puhutaan pyhäpäivästä, alkaa päivä illasta ja jatkuu seuraavaan iltaan.
Sitä että jumalattomat Lootin tyttäret katsoivat päivän alkavan aamusta, pidetään nyt todisteena siitä, että sapatti alkaa aamusta? Voimme löytää Raamatusta muitakin esimerkkejä ihmisistä, jotka käsittivät päivän alkavan aamusta. Mutta joka kerta kun puhutaan pyhäpäivästä, alkaa päivä illasta ja jatkuu seuraavaan iltaan.
"Hän puhuu sanoja Korkeinta vastaan ja hävittää Korkeimman pyhiä. Hän pyrkii muuttamaan ajat ja lain, ja ne annetaan hänen käteensä ajaksi ja kahdeksi ajaksi ja puoleksi ajaksi." (Dan. 7:25)
Koska sapatti on äärimmäisen pyhä, ovat henkivallat, jotka tätä Jumalan siunaamaa ja pyhittämää päivää vastustavat, liikkeellä valheen kaikella voimalla. Ei ole täten mikään ihme, että sapatin ympärillä liikkuu niin paljon erikoisia oppeja, joilla tavalla tai toisella pyritään kumoamaan Jumalan asettama pyhäpäivä. Asia on lopulta varsin yksinkertainen - kymmenessä käskyssä meidän käsketään pyhittää sapatinpäivä, eikä mitään toista päivää, eikä missään kohtaa Uutta testamenttia meille anneta mitään lupaa rikkoa kymmentä käskyä. Olen kattavasti kirjoittanut sapatista tässä.
Shabbat Shalom!
Kommentit
Lähetä kommentti