Joh. 1:1 Logos-hymni - Sana oli Jumala
Jeesus ruokkii kansaa 1500-luvulta |
Kun kaikki jakeet, joilla Jeesuksen jumaluutta perinteisesti on puolustettu on käyty läpi ja havaittu köykäiseksi, on jäljellä enää Johanneksen evankeliumin Logos-hymni. Tässähän se on sanottu aivan suoraan - Sana oli Jumala, ja kuten kaikki tiedämme, Jeesus on Jumalan Sana, lihaksi tullut Jumala. Trinitaarit lukevat tämä jakeen näin: "Alussa oli Jeesus, ja Jeesus oli Isän tykönä, ja Jeesus oli Jumala." Näin tämä jae on perinteisesti ymmärretty kirkossa. Esitän tässä kirjoituksessa sen radikaalin ajatuksen, että Jeesus ei ole Jumala, että "Sana" tässä hymnissä ei tarkoita Jeesusta, ja että "Sana tuli lihaksi" ei tarkoita inkarnaatiota, Jumalan syntymistä ihmiseksi.
Mikä on tämä "Sana", joka oli alussa, joka oli Jumalan tykönä, joka on peräti Jumala? Jumalalla on vain yksi Sana, Toora, Mooseksen laki, joka on Jumalan pyhä, vanhurskas, hyvä (Room. 7:12), täydellinen (Ps. 19:8) ja ikuinen (Ps. 119:152, 160) opetus. Raamattu sanoo, että Jumalan laki asuu taivaassa:
"Iankaikkisesti pysyy sinun sanasi, Herra, vahvana taivaissa." (Ps. 119:89)
Jumalan pyhä ja ikuinen laki täten, on ollut olemassa ennen aikojen alkua, ikuisesti muuttumattomana taivaissa. Kristittyjen, jotka uskovat Mooseksen lain olleen väliaikainen säädös ja kompromissi, voi olla vaikea käsittää tätä. Kun laki nähdään vähemmän kuin täydellisenä, vain juutalaisille annettuna kokoelmana omituisia käskyjä, jotka kumottiin Jeesuksen toimesta, on mahdoton käsittää, että Mooseksen laki on todellakin pyhä ja ikuinen. Kirkko on lähes 2000 vuotta opettanut lakia, Jumalan pyhää Sanaa vastaan. Kaikkein pisimmälle antinomismissaan meni Luther, jonka mukaan laki ahdistaa ja ajaa nurkkaan, laki on paha, julma ja hirmuinen. Mooseksen laki todellisuudessa on Jumalan ikuinen tahto meitä kohtaan, ohje vanhurskaaseen elämään. Yksinkertaisesti sanottuna, laki näyttää meille mikä on oikein, mikä väärin.
"Herran laki on täydellinen; se virvoittaa sielun. Herran todistus on vahva, se tekee tyhmästä viisaan. Herran asetukset ovat oikeat, ne ilahuttavat sydämen. Herran käskyt ovat selkeät, ne valaisevat silmät. Herran pelko on puhdas, se pysyy iäti. Herran oikeudet ovat todet, kaikki tyynni vanhurskaat. Ne ovat kalliimmat kultaa, puhtaan kullan paljoutta, makeammat hunajaa ja mehiläisen mettä. Myös sinun palvelijasi ottaa niistä vaarin, niiden noudattamisesta on suuri palkka." (Ps. 19:8-12)
Eikö meillä tulisi olla sama asenne Jumalan pyhään lakiin kuin kuningas Daavidilla? Jos joku väittää, että laki ei voi muuttaa meitä, hän on väärässä. Tässä sanotaan, että laki tekee tyhmästä viisaan ja peräti valaisee silmät.
Jumalan sana täten on niin täydellisen jumalallinen, että Johannes voi hymnissään kirjoittaa, että Sana oli Jumala. Meillä ihmisillä on paitsi yleinen ilmoitus Jumalasta, mitä voimme tietää Luojasta luonnon valossa, myös erityinen ilmoitus, eli Raamattu. Mikäli haluamme todella tuntea Jumalan, ei meillä ole muuta vaihtoehtoa kuin tutkia Jumalan sanaa. Toki Jumala ilmoittaa itsestään ihmisille Hengen kautta myös suoraan ja meillä tulee olla henkilökohtainen suhde Jumalaan. Mutta käytäntö on osoittanut, että jokaisen oma kokemus on aina subjektiivinen, eikä meillä ole mitään tarkempaa kuvaa Jumalasta missään, kuin minkä löydämme Raamatusta.
Muslimit puolustavat Koraania kiihkeästi. Koraanin polttaminen koetaan Allahin häpäisemisenä. Se johtuu siitä, että heille Koraani on Jumalan suoraa puhetta, täydellinen ilmoitus Allahin tahdosta, muuttumaton ja ikuinen. Juuri esitin edellä, että meillä Raamatun tulisi olla aivan samassa asemassa, miksi sitten emme puolusta Raamattua yhtä intohimoisesti kuin muslimit Koraania? Se taas johtuu siitä, että Koraani on paholaisen profeetta Muhamedille antama väärennös, jossa kiihotetaan väkivaltaan Koraanin puolustamiseksi. Jokainen Raamatun lukenut ymmärtää, että Jumala osaa puolustaa itse itseään.
Nyt kun on siis selvää, että "Sana" Logos-hymnissä on Jumalan ikuinen, pyhä ja täydellinen laki, mitä tarkoittaa, että Sana tuli lihaksi? Kuva suuresta kultaisesta Toora-kääröstä taivaassa, joka tuli alas maan päälle ja syntyi ihmiseksi on luonnollisesti mahdottomuus. Meidän ei myöskään tarvitse uskoa jumalalliseen pre-eksistenttiin olentoon, jota vain ohimennen kutsutaan "Sanaksi", joka syntyi ihmiseksi. Katsotaan mitä Jeesus itse sanoo.
"Minä olen se elävä leipä, joka on tullut alas taivaasta. Jos joku syö tätä leipää, hän elää iankaikkisesti. Henki tekee eläväksi, ei liha mitään hyödytä. Ne sanat, jotka minä olen puhunut teille, ovat henki ja elämä." (Joh. 6:51, 63)
Jeesus siis on elävä leipä. Leipä on Raamatussa vertauskuva Jumalan Sanasta:
"Ei ihminen elä ainoastaan leivästä, vaan jokaisesta sanasta, joka Jumalan suusta lähtee" (Mt. 4:4)
Ja Jeesus sanoo olevansa tämä leipä, joka on tullut alas taivaasta. Juutalaiset ihmettelivät, miten he voivat syödä hänen lihaansa. Tietenkään Jeesus ei opettanut ketään syömään omaa lihaansa. Jotta asia olisi kaikille täysin selvä, Jeesuksen loppukaneetti on, että ne sanat, jotka hän on puhunut, ovat henki ja elämä. Johanneksen evankeliumin luvun 6 fokus siis on Jumalan Sanassa, joka on Jeesuksen muodossa tullut alas taivaasta. Jeesus siis on ikään kuin (mutta ei kirjaimellisesti) Jumalan Sanan manifestaatio maan päällä. Tämä ei tarkoita, eikä edellytä, että Jeesus olisi ollut taivaassa Jumala, joka sitten syntyi ihmiseksi. Sana tuli lihaksi kun Jeesus ainoana ihmisenä maan päällä koskaan noudatti täydellisesti Mooseksen lakia ja täytti lain. Hän siis noudatti Tooraa ja opetti Tooraa. Eikä Jeesus kumonnut lakia:
"Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään. Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut. Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa." (Mt. 5:17-19)
Jeesus sanoo, että hän on antanut meille Jumalan sanat (Joh. 17:14). Hän välitti meille Tooran täydellisesti, sen oikean ja vanhurskaan tulkinnan. Hän ei täyttänyt lakia meidän puolestamme, vaan näytti omalla esimerkillään, kuinka Jumalan pyhää lakia pitää noudattaa. Hän oli kävelevä Toora, jos näin hassu kuva sallitaan. Tässä mielessä on helppo ymmärtää, kuinka Sana tuli lihaksi. Se ei edellytä Jumalan syntymistä ihmiseksi. Jos Jumala itse olisi syntynyt ihmiseksi, jos Jeesus olisi Jumala, olisi vaikea käsittää Jeesuksen puheita Isästä. Hän sanoo, että puhuu vain sen, minkä on saanut Isältä:
"Sillä en minä itsestäni ole puhunut, vaan Isä, joka on minut lähettänyt, on itse antanut minulle käskyn, mitä minun pitää sanoman ja mitä puhuman." (Joh. 12:49)
Jos Jeesus olisi Jumala, hänellä olisi ollut ikuisesti kaikki valta, nyt hän sanoo saaneensa Isältä vallan (Mt. 18:18). Jeesus opettaa rukoilemaan Isää, eikä koskaan itseään. Jeesus opettaa anomaan Isältä, hänen nimessään (Joh. 16:23). Jeesus myöntää, että ei tee mitään omasta aloitteestaan, vaan tekee ainoastaan sen, minkä Isäkin tekee (Joh. 5:19).
"Jeesus vastasi heille ja sanoi: "Minun oppini ei ole minun, vaan hänen, joka on minut lähettänyt." (Joh. 7:16)
Sana siis, joka tuli lihaksi, ei edellytä inkarnaation ihmettä, Jumalaa, joka syntyy ihmiseksi. Kyse on siitä, että Jeesus näytti omalla elämällään olevansa lihaksi tullut Jumalan sana, noudattamalla täydellisesti lakia, olemalla synnitön ja tekemällä kaikessa taivaallisen Isän tahdon.
Tämän enempää rautalangasta en osaa vääntää tätä asiaa. Kolminaisuutta olen käsitellyt tässä blogissa paljon, mutta en koskaan perusteellisesti käynyt läpi tätä Logos-hymniä. Raamattu sanoo suoraan, että meillä on vain yksi Jumala, Isä (1. Kor. 8:6). Raamattu sanoo monta kertaa, että meillä on vain yksi Jumala, Jehova, eikä ole ketään toista Jumalaa (Jes. 45:5). Ja kertaakaan Profeetat eivät kuvaa tulevaa Messiasta Jumalana, Jeesus itse ei kertaakaan väittänyt olevansa Jumala, eikä Paavali tiennyt siitä mitään. Raamatussa ei ole ainuttakaan käskyä meidän palvoa Jeesusta Jumalana tai rukoilla häntä.
Lisäksi on mielenkiintoista, että tässä Hymnissä jakeessa 18 Johannes sanoo, että Jumalaa ei ole kukaan koskaan nähnyt. Meidän pitäisi siis uskoa, että kesken hymnin, jossa väitetysti esitetään Jeesuksen olevan Jumala, Johannes väittää, että kukaan ei ole koskaan nähnyt Jumalaa, vaikka tuhannet ihmiset näkivät Jeesuksen?
Jos Jeesus ei ole Jumala, kuka hän sitten on? Jumalan Poika, Israelin Messias, juutalaisten kuningas, Elämän Leipä, ylipappi ikuisesti Melkisedekin järjestyksen mukaan, Vapahtaja ja syntiemme sovittaja. Eikö se riitä?
Kommentit
Lähetä kommentti