Onko sapatti vain juutalaisille?

Sapattikynttilät - Olaf.herfurth CC-BY-SA

Usein kuulee, että sapatti on vain juutalaisille, että sapatti oli Jumalan merkki liitosta itsensä ja juutalaisen kansan välillä. Jotka näin ajattelevat, eivät yleensä osaa vastata tulisiko messiaanisten juutalaisten sitten pyhittää sapatti juutalaisten seurassa vai sunnuntai kristittyjen. Mutta onko sapatti todellakin vain juutalaisille? Jo luomisviikolla Jumala itse siunasi ja pyhitti sapatinpäivän, kauan ennen kuin maailmassa oli ainuttakaan juutalaista:

"Ja Jumala päätti seitsemäntenä päivänä työnsä, jonka hän oli tehnyt, ja lepäsi seitsemäntenä päivänä kaikesta työstänsä, jonka hän oli tehnyt. Ja Jumala siunasi seitsemännen päivän ja pyhitti sen, koska hän sinä päivänä lepäsi kaikesta luomistyöstänsä, jonka hän oli tehnyt." (1. Moos. 2:2-3)

Se minkä Jumala siunaa ja pyhittää, on siunattu ja pyhitetty ikuisesti:

"Sillä mitä sinä, Herra, siunaat, se on oleva siunattu iäti." (1. Aik. 17:27)

Täten sapatti on siunattu ja pyhä ikuisesti.

Jesajan mukaan lopun aikoina kaikki liha tulee kumartamaan Jehovaa sapattina:

"Joka kuukausi uudenkuun päivänä ja joka viikko sapattina tulee kaikki liha kumartaen rukoilemaan minua, sanoo Herra." (Jes. 66:23)

Miksi ihmeessä käsky, joka löytyy kymmenestä käskystä, joka oli Jumalan sormella kiveen kaiverrettu, joka toistetaan monta kertaa Vanhassa testamentissa, pitäisi toistaa vielä Uudessa testamentissa, varsinkin kun Jeesus itse sanoi, että koko Toorasta ei katoa pieninkään piirto, kunnes taivas ja maa katoavat (Mt. 5:17-19)? Miten olisi mahdollista, että kymmenessä käskyssä on yksi käsky, joka on vain juutalaisille?

Usein esitetään, että apostolien kokouksessa ei säädetty sapatista. Siellä ei myöskään kielletty tappamasta tai varastamasta. Saako täten tappaa tai varastaa? Mitä Jaakob sanoo kokouksessa?

"Sillä Mooseksella on ammoisista ajoista asti joka kaupungissa julistajansa; luetaanhan häntä synagoogissa jokaisena sapattina." (Apt. 15:21)

Mitä pakanat tekevät sapattina synagoogassa kuulemassa Moosesta, jos Toora ei ole heitä varten?

"Aikojen lopussa on Herran temppelin vuori seisova vahvana, ylimmäisenä vuorista, kukkuloista korkeimpana, ja kaikki pakanakansat virtaavat sinne. Monet kansat lähtevät liikkeelle sanoen: "Tulkaa, nouskaamme Herran vuorelle, Jaakobin Jumalan temppeliin, että hän opettaisi meille teitänsä ja me vaeltaisimme hänen polkujansa; sillä Siionista lähtee laki, Jerusalemista Herran sana"." (Jes. 2:2-3)

Mitä pakanat tekevät aikojen lopulla Jerusalemissa kuulemassa Toora, jos se ei koske heitä?

Jos jos luulet, että Uudessa testamentissa ei sanota sanaakaan Mooseksen laista, mitä mieltä olet Heprealaiskirjeestä?

"Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman" (Hepr. 10:28)

Jumala ei anna väliaikaisia käskyjä, ei muuta mieltään, eikä hänellä ole eri kansoille eri lakeja. Sapatti on merkki liitosta Jumalan ja kansansa välillä, jos me kuulumme Jumalan kansaan, on sapatti myös meitä varten. Jos kuvittelet, että sapatti on vain juutalaisille, on Jesaja ilmeisesti valehtelija:

"Ja muukalaiset, jotka ovat liittyneet Herraan, palvellakseen häntä ja rakastaakseen Herran nimeä, ollakseen hänen palvelijoitansa, kaikki, jotka pitävät sapatin eivätkä sitä riko ja pysyvät minun liitossani, ne minä tuon pyhälle vuorelleni ja ilahutan heitä rukoushuoneessani, ja heidän polttouhrinsa ja teurasuhrinsa ovat otolliset minun alttarillani, sillä minun huoneeni on kutsuttava kaikkien kansojen rukoushuoneeksi." (Jes. 56:6-7)

MUUKALAISET, SAPATTINA - ymmärrän, että sapattia vastustetaan näin kiivaasti, koska Saatana hyökkää Jumalan lakia vastaan valheen kaikella voimalla, ihmein ja tunnusteoin, jotta ihmiset eivät saisi sitä siunausta, mikä Jumalan lain noudattamisesta on luvattu, ja sapatin pyhittämisestä on luvattu suurenmoiset siunaukset kaikille meille, jotka nöyrästi olemme Jumalan lapsia, emme kapinoi, vaan pidämme Jumalamme käskyt:

"Jos sinä pidätät jalkasi sapattia rikkomasta, niin ettet toimita omia asioitasi minun pyhäpäivänäni, vaan kutsut sapatin ilopäiväksi, Herran pyhäpäivän kunnioitettavaksi ja kunnioitat sitä, niin ettet toimita omia toimiasi, et aja omia asioitasi etkä puhu joutavia, silloin on ilosi oleva Herrassa, ja minä kuljetan sinut maan kukkuloitten ylitse, ja minä annan sinun nauttia isäsi Jaakobin perintöosaa. Sillä Herran suu on puhunut." (Jes. 58:13-14)

Jos kuvittelet, että uudessa liitossa on voimassa jokin toinen laki, jos uudessa liitossa jokin toinen päivä on pyhä, silloin Jeremia on valehtelija:

"Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton; en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta, ja jonka liittoni he ovat rikkoneet, vaikka minä olin ottanut heidät omikseni, sanoo Herra. Vaan tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa niiden päivien tultua, sanoo Herra: Minä panen TOORANI heidän sisimpäänsä ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä; ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani. Silloin ei enää toinen opeta toistansa eikä veli veljeänsä sanoen: 'Tuntekaa Herra'. Sillä he kaikki tuntevat minut, pienimmästä suurimpaan, sanoo Herra; sillä minä annan anteeksi heidän rikoksensa enkä enää muista heidän syntejänsä." (Jer. 31:31-34)

Uudessa liitossa täten Toora, eli Mooseksen pyhä laki, kirjoitetaan meidän sydämiimme.

Jos kuvittelet, että uusi liitto solmitaan pakanoiden kanssa, jossa on voimassa jokin toinen laki, niin eksyt pahasti.

Mitä Jumalan olisi pitänyt sanoa tehdäkseen täysin selväksi, että sapatti on pyhä ikuisesti ja jokaisen uskovan on se ikuisesti pyhitettävä? "Muista pyhittää sapatinpäivä", tämä on ainut käsky, jonka kohdalla Jumala käskee muistaa tämän käskyn - koska hän tiesi, että aikojen lopulla kapinoitsijat tulevat väittämään, että tämä käsky ei koske meitä.

Kommentit

Suositut tekstit