Hare Krishna -liikkeen Bhagavad-gita Raamatun valossa

 

"In this material world there are classifications of people, but, after all, this world is not a happy place for anyone. It is clearly stated here, this world is temporary and full of miseries, not habitable for any sane gentleman." (9:33 Purport)

"Ja Jumala katsoi kaikkea, mitä hän tehnyt oli, ja katso, se oli sangen hyvää. Ja tuli ehtoo, ja tuli aamu, kuudes päivä." (1. Moos. 1:31)

Tapasin eräässä tilaisuudessa Hare Krishna -uskonnon harrastajan. Keskustelimme hengellisistä asioista ja kuten yleensä - Jeesuksen opetuksissa hänen mielestään ei ollut mitään vikaa. Hän puhui Jumalasta, eettisen elämän tärkeydestä ja moitti kristittyjä siitä, että nämä eivät pyri hyviin tekoihin. Olin hänen kanssaan samaa mieltä, mutta siirtyessään oman uskontonsa opinkohtiin olin aivan pihalla, en voinut ymmärtää juuri mitään. Hän antoi minulle lahjaksi hindulaisuuden pyhän kirjan, Bhagavad-gitan "As It Is" -version, jossa Hare Krishna -liikkeen (ISKCON) perustajan A. C. Bhaktivedanta Swami Prabhupadan kommentaari tähän tekstiin, joka siis käsittääkseni on Hare Krishnoilla samassa asemassa kuin meillä Raamattu.

Luin tuon teoksen ja vertasin sen oppeja Raamattuun. Miksi päätin lukea tämän teoksen? Eikö ole selvää, että kyse on täysin toisesta uskonnosta? Kyllä, mutta on kohteliasta lukea kirja, jonka on saanut lahjaksi. Tässä teoksessa näkyy Saatanan mestarillinen kädenjälki, hän on valehtelija ja valheen isä. Moni Raamatun totuus on väännetty kieroon. Lähdin siis rohkealle tutkimusmatkalle kokonaan toiseen uskontoon. Jo yleissivistyksen kannalta ajattelin tämän teoksen olevan tarpeellista luettavaa, onhan hinduja maailmassa peräti 1.2 miljardia.

Usein kristittyjä pidetään ilonpilaajina, koska kieltävät kaiken hauskan - huumeet, irtosuhteet, tatuoinnit ja abortit on kielletty. Hare Krishnojen kohdalla tilanne on vielä vakavampi, heidän pyhässä tekstissä sanotaan, että mistään maallisesta ei saa nauttia, ei ruuasta, ei seksistä, ei mistään materiasta. Ruumis on sielun vankila ja sielu täytyy vapauttaa tästä vankilasta meditoinnilla, joogalla ja mantroja hokemalla. Silloin ihminen saavuttaa Krishna-tietoisuuden, joka antaa ihmiselle kaiken tarvittavan ilon.

Raamattu taas sanoo harvinaisen selvästi, että kaikki, minkä Jumala loi, oli hyvää (1. Moos. 1:31). Näin siis Raamatun mukaan saamme nauttia ja kiittää Jumalaa ruuasta, seksistä, luonnosta ja liikunnasta, kaikista hyvistä asioista.

Hare Krishnat uskovat, että sielu on kuolematon, joten kuollutta ei pidä surra. Sielu joko siirtyy kuoleman jälkeen uuteen kehoon, tai mikäli henkilö on saavuttanut täyden Krishna-tietoisuuden, sielu vapautuu kokonaan vankilastaan ja siirtyy Jumalan valtakuntaan. Tämä näkemys ei arvosta elämää - kuten näemme myöhemmin, jos kuolemaa ei pidä surra, myöskään tappamista ei nähdä syntinä, koska sielua ei voi tappaa.

Bhagavad Gita "As It Is" -versio koostuu alkukielen jakeesta, translitteraatiosta, interlineaarista, käännöksestä ja Prabhupadan kommentaarista pyhään tekstiin, jota teoksessa kutsutaan nimellä "Purport". Prabhupada uskoo "apostoliseen suksessioon", eli hän voi osoittaa saaneensa tietonsa välikäsien kautta suoraan Krishnalta. Kyseinen teos täten, on Jumalan pyhää sanaa Hare Krishnojen mukaan. Teksti asettuu tilanteeseen, jossa Krishnan palvelija Arjuna käy vuoropuhelua taistelukentällä Krishnan kanssa. Teksti on jaettu lukuihin ja jakeisiin. En käy kääntämään näitä englanninkielisiä jakeita suomeksi. "Pyhä" teksti on kursiivilla, jotta se eroaa selkeästi Raamatun tekstistä. Katsokaamme, mitä kaikkea tästä teoksesta löytyy.

"Without understanding Krishna from the authority of a pure devotee, one should not try to comment upon Bhagavad-gita." (18:67 Purport)

Varoituksen sana - en ole hindulaisuuden asiantuntija. Näkemykseni perustuu huolellisesti luettuun Bhagavad-gitaan, Wikipedian ja tekoälyn tietoihin hindulaisuudesta ja Hare Krishnasta, mutta myönnän sen tosiasian, että pyhien tekstien äärellä on aina ero siinä, mitä teksti skeptikon silmissä näyttää sanovan, ja miten uskonnon harrastajat ovat vuosisatoja tai -tuhansia tekstiä tulkinneet traditiostaan käsin. Jos joku Hare Krishna lukee tätä ja oma ymmärrykseni on jossakin kohdassa täysin metsässä, kertokoon minulle.

"As a person puts on new garments, giving up old ones, similarly, the soul accepts new material bodies, giving up the old and useless ones." (2:22)

"It is said that the soul is invisible, inconceivable, immutable, and unchangeable. Knowing this, you should not grieve for the body" (2:25)

"O descendant of Bharata, he who dwells in the body is eternal and can never be slain. Therefore you need not grieve for any creature." (2:30)

"When one dies in the mode of goodness, he attains to the pure higher planets. When one dies in the mode of passion, he takes birth among those engaged in fruitive activities; and when he dies in the mode of ignorance, he takes birth in the animal kingdom." (14:14-15)

Tässä on kauniisti kuvattu, kuinka sielu vain vaihtaa ruumista, aivan kuten ihminen vaihtaa vaatteitaan. Riippuen ihmisen elämänsä aikana saavuttamasta Krishna-tietoisuuden tasosta, sielu voi siirtyä pahimmassa tapauksessa eläimeen, paremmassa tapauksessa johonkin ihmiseen, parhaassa tapauksessa Krishnan hallitsemalle planeetalle. Kuollutta ei pidä surra, eikä elämää täten nähdä pyhänä. Sanoin edellä, että tällainen näkemys tarkoittaa, että edes tappaminen ei ole väärin. Myöhemmin sanotaan:

"One may ask, 'Why then was Arjuna offensive in battle to others? Wasn't he in Krishna consciousness?' Arjuna was only superficially offensive because (as has already been explained in the second chapter) all the assembled persons on the battlefield would continue to live individually, as the soul cannot be slain. So, spiritually, no one was killed. Only their dresses were changed by the order of Krishna, who was personally present. Therefore Arjuna, while fighting on the battlefield of Kuruksetra, was not really fighting at all; he was simply carrying out the orders of Krishna in full Krishna consciousness." (5:7 Purport)

Sotatantereella tappaminen Krishnan nimessä täten ei ole tappamista tämän tekstin mukaan, koska sielua ei voi tappaa, ihmiset vain vaihtavat vaatteitaan. Näemmä jo nyt, että Hare Krishna -uskonto on elämänvastainen uskonto, jossa elämää ei nähdä pyhänä, eikä tappamista sotatantereella syntinä. Raamattu taas sanoo, että Jumala vaatii tilille jokaisen ihmisen verta vuodattaneen (1. Moos. 9:6).

En usko hetkeäkään, että Hare Krishnat olisivat väkivaltaisia, tai pitäisivät tappamista sallittuna. Heillä on varmasti oma traditionsa, jonka kautta tulkitsevat tätä heille pyhää tekstiä, josta vain en ole perillä. Myöhemmin teoksessa puhutaan eläinten tappamista vastaan:

"Every living creature is the son of the Supreme Lord, and he does not tolerate even an ant being killed. One has to pay for it. So, indulgence in animal killing for the taste of the tongue is the grossest kind of ignorance. A human being has no need to kill animals because God has supplied so many nice things." (14:16 Purport)

Jos kerran eläintä ei saa tappaa, pitäisin selvänä, että myöskään ihmistä ei saa tappaa. Varmasti kristityt, jotka tappavat surutta eläimiä ravinnokseen, näyttäytyvät hindujen silmissä murhaajilta. Uskovalla voi olla monta syytä olla vegaani, mutta koska ainoastaan ihminen on luotu Jumalan kuvaksi, on ihminen aina äärettömän paljon eläintä arvokkaampi. Raamatun valossa me saamme teurastaa eläimiä ravinnoksi, siitä ei ole mitään epäselvyyttä. Pääsiäislammasta saa ja pitää syödä. Silti tässä ajassa jokaisen uskovan olisi hyvä selvittää suhde ruokaan - onko järkevää syödä lihaa? Vaakakupissa on toisella puolella uskovan vapaus, toisessa ilmasto, ympäristö ja tuotantoeläintä kohtelu lihateollisuudessa.

"The purpose of food is to increase the duration of life, purify the mind and aid bodily strength. That is its only purpose." (17:8-10 Purport)

Prabhupada todellakaan ei ollut kulinaristi. Hare Krishnat hyväksyvät ainoastaan laktovegaanidieetin. Maidosta sanotaan, että sen nauttiminen on sallittua, täten hindulaisuudessa lehmä on pyhä eläin. Ihmisellä ei ole tarvetta syödä lihaa, koska Jumala on antanut niin paljon hyviä vihanneksia, sekä maitoa lehmästä. Mutta kuten muissakin jakeissa, joissa kielletään nauttimasta ruumiillisista nautinnoista, kuten seksistä, nyt esitetään, että edes hyvästä ruuasta ei saisi nauttia. Ruokailu Hare Krishnoilla näyttää olevan (mikäli he johdonmukaisesti seuraavat Prabhupadan tässä teoksessa esittämiä ohjeita) tismalleen kuten armeijassa - suoritus, jolla ylläpidetään taistelukuntoa. Se että maitoa nautitaan, on kuitenkin ongelmallista, kun ottaa huomioon miten lehmiä kohdellaan maassamme - lehmä teurastetaan, kun siitä enää ei saa maitoa tarpeeksi.

"Maitotilalla syntyvät naaraspuoliset vasikat eli lehmävasikat jäävät kasvamaan maitotilalle. Poikavasikat eli sonnit siirretään kasvamaan lihakarjatiloille, joissa ne elävät noin puolentoista vuoden ikäisiksi. Sen jälkeen ne teurastetaan, ja lihasta valmistetaan lihatuotteita. Lehmän elämä päättyy teurastukseen. Suomessa myös lypsylehmien liha käytetään ruoaksi." (Valio)

Koska maitoteollisuus Suomessa teurastaa sekä naaraspuoliset lehmät että sonnit, jotka molemmat päätyvät lopulta lihansyöjän lautaselle, itse pidän ongelmallisena nauttia maitotuotteita. Suomessahan lehmät eivät kuljee vapaana kaduilla ja laitumilla, kuten Intiassa. Koska Raamatun mukaan vanhurskas tuntee eläimensä sielun (Sanl. 12:10), pidän selvänä, että Jumala välittää myös eläimistä. Hyvällä omallatunnolla en voi syödä lihaa, enkä edellä mainituista syistä maitoa, kun tiedän mitä eettisiä ongelmia on lihateollisuudessa Suomessakin, mutta tämä on omantunnonkysymys, ei Raamatun käsky.

"O Dhananjaya, rid yourself of all fruitive activities by devotional service, and surrender fully to that consciousness. Those who want to enjoy the fruits of their work are misers." (2:49)

Pyhä teksti kutsuu töidensä tuloksista nauttijaa kitupiikiksi. Monessa muussakin kohtaa annetaan ymmärtää, että ihmisen ei pidä nauttia töidensä tuloksista, työn tekemistä ei nähdä arvostettavana asiana, vaan maallisena askarteluna, josta tulee vapautua Krishna-tietoisuuden avulla. Raamattu taas kutsuu tekemään työtä:

"Ahkerain käsi saa hallita, mutta laiska joutuu työveron alaiseksi." (Sanl. 12:24)

"Heitä työsi Herran haltuun, niin sinun hankkeesi menestyvät." (Sanl. 16:3)

"A person who has given up all desires for sense gratification, who lives free from desires, who has given up all sense of proprietorship and is devoid of false ego - he alone can attain real peace." (2:71)

"One should better take to the spiritual world to enjoy eternal life full of bliss and knowledge and never return to this miserable material existence." (9:21 Purport)

Teksti lupaa rauhan sille, joka hylkää kaikki aistilliset nautinnot ja himot. Tässä vaiheessa pitäisi hälytyskellojen soida. Miksi emme saisi nauttia hyvistä asioista? Miksi emme saisi nauttia ruuasta, seksistä ja liikunnasta? Huomaamme, että Saatana pyrkii tämän valheellisen uskonnon avulla kieltämään ihmisiltä maalliset nautinnot, jotka Jumala on meille suonut. Vielä pahempaa on luvassa.

"The highest pleasure in terms of matter is sex. The whole world is moving under its spell, and a materialist cannot work at all without this motivation. But a person engaged in Krishna consciousness can work with greater vigor without sex pleasure, which he avoids. That is the test in spiritual realization." (5:21 Purport)

"Similarly, sex life, according to religious principles, should be for the propagation of children, not otherwise." (7:11 Purport)

"Krishna is the ultimate goal of life, and the Vishnu-murti situated in one's heart is the object of yoga practice. To realize this Vishnu-murti within the heart, one has to observe complete abstinence from sex life; therefore one has to leave home and live alone in a secluded place, remaining seated as mentioned above." (6:13-14 Purport)

Teksti siis sanoo, että sinun täytyy pidättäytyä kaikesta seksistä ja muuttaa asumaan yksinäiseen paikkaan, jossa sitten oletettavasti olet onnellinen Krishna-tietoisuudessa? Raamattu sanoo monta kertaa, että saamme nauttia seksistä, ja meidän tulee nauttia seksistä, kunnioittaa ja rakastaa puolisoamme. Kumpi uskonto on ilonpilaaja, kristinusko vai Hare Krishna?

"Jos te olette Kristuksen kanssa kuolleet pois maailman alkeisvoimista, miksi te, ikäänkuin eläisitte maailmassa, sallitte määrätä itsellenne säädöksiä: "Älä tartu, älä maista, älä koske!" — sehän on kaikki tarkoitettu katoamaan käyttämisen kautta — ihmisten käskyjen ja oppien mukaan? Tällä kaikella tosin on viisauden maine itsevalitun jumalanpalveluksen ja nöyryyden vuoksi ja sentähden, ettei se ruumista säästä; mutta se on ilman mitään arvoa, ja se tapahtuu lihan tyydyttämiseksi." (Kol. 2:20‭-‬23)

Paavali opettaa tässä suorin sanoin kaikkea askeesia vastaan. Kerta kaikkiaan meitä ei kutsuta Raamatussa kieltämään kaikkia ruumiillisia nautintoja. Hare Krishna-uskonto on tismalleen sellainen oppi, jota vastaan Paavali tässä kirjoittaa.

"Hän vastasi ja sanoi: "Ettekö ole lukeneet, että Luoja jo alussa 'loi heidät mieheksi ja naiseksi' ja sanoi: 'Sentähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa, ja ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi'? Niin eivät he enää ole kaksi, vaan yksi liha. Minkä siis Jumala on yhdistänyt, sitä älköön ihminen erottako."" (Mt. 19:4‭-‬6)

"Älkää vetäytykö pois toisistanne, paitsi ehkä keskinäisestä sopimuksesta joksikin ajaksi, niin että olisitte vapaat rukoukseen ja sitten taas tulisitte yhteen, ettei saatana teitä kiusaisi teidän hillittömyytenne tähden." (1. Kor. 7:5)

"ja jotka kieltävät menemästä naimisiin ja nauttimasta ruokia, mitkä Jumala on luonut niiden nautittavaksi kiitoksella, jotka uskovat ja ovat tulleet totuuden tuntemaan." (1. Tim. 4:3)

"Olkoon sinun lähteesi siunattu, ja iloitse nuoruutesi vaimosta." (Sanl 5:18)

"Kaikki, minkä Jumala on luonut, on hyvää, eikä mikään ole hyljättävää, kunhan sen ottaa vastaan kiitoksella, sillä se pyhitetään Jumalan sanalla ja rukouksella." (1. Tim. 4:4-5)

Jumala loi ihmisen mieheksi ja naiseksi, sukupuolielimineen ja seksuaalisine himoineen. Seksi avioliitossa on jotakin, josta saamme nauttia, josta saamme iloita, josta saamme kiittää Jumalaa. Saatana haluaa kieltää meiltä Hare Krishna-uskonnon kautta tämän suurenmoisen Jumalan lahjan.

"Shutting out all external sense objects, keeping the eyes and vision concentrated between the two eyebrows, suspending the inward and outward breaths within the nostrils - thus controlling the mind, senses and intelligence, the transcendentalist becomes free from desire, fear and anger. One who is always in this state is certainly liberated." (5:27-28)

"What is called renunciation is the same as yoga, or linking oneself with the Supreme, for no one can become a yogi unless he renounces the desire for sense gratification." (6:2)

"When one is accomplished in the practice of meditation, he ceases all disturbing mental activities. A Krishna coscious person is, however, situated from the beginning on the platform of meditation because he always thinks of Krishna. And, being constantly engaged in the service of Krishna, he is considered to have ceased all material activities." (6:3 Purport)

Krishna-tietoisuuden saavuttamiseksi käytetään meditaatiota ja joogaa. Tässä siis lootusasennossa hengitellään sieraimien kautta ja saavutetaan tietoisuus yhdestä absoluuttisesta totuudesta - Krishnasta. Meidän tulisi jatkuvasti pitää Krishna mielessä. Raamattu opettaa samaa, meidän tulee lakkaamatta rukoilla Jehovaa, meditoida hänen lakiaan ja pysyä hänessä:

"Kuinka sinun lakisi onkaan minulle rakas! Kaiken päivää minä sitä tutkistelen." (Ps. 119:97)

"Minä laulan Herran armoteoista lakkaamatta, julistan suullani sinun uskollisuuttasi polvesta polveen." (Ps. 89:2)

"Rukoilkaa lakkaamatta." (1. Tess. 5:17)

"Minä kiitän Herraa joka aika, hänen ylistyksensä on alati minun suussani." (Ps. 34:2)

"In this age of quarrel and hypocrisy the only means of deliverance is chanting the holy name of the Lord. There is no other way. There is no other way. There is no other way." (6:12 Purport)

"When one is fully engaged in Krishna consciousness, beginning by chanting the mahamantra - Hare Krishna, Hare Krishna,  Krishna Krishna, Hare Hare, Hare Rama, Hare Rama, Rama Rama, Hare Hare - then only can one understand the Supreme Personality of Godhead." (7:24 Purport)

"This Krishna conscious movement is therefore distributing sublime information to the entire human society to the effect that by simply chanting the Hare Krishna mantra one can become perfect in this life and go back home, back to Godhead." (9:25 Purport)

Hokemalla Krishnan pyhää nimeä voidaan saavuttaa Krishna-tietoisuus. Jeesus opettaa, että meidän ei tule hokea tyhjää ja toistella mantroja, kuten pakanat.

"Ja kun rukoilette, niin älkää tyhjiä hokeko niinkuin pakanat, jotka luulevat, että heitä heidän monisanaisuutensa tähden kuullaan." (Mt. 6:7)

Raamatussa Jumalan nimi, Jehova, on todella tärkeä. Kirkossa Jumalan nimi on unohdettu, kun se on käännetty "Herraksi". Mutta kerta toisensa jälkeen Raamatussa meidän käsketään ylistää ja kiittää Jehovan nimeä.

"Halleluja! Ylistäkää, te Herran palvelijat, ylistäkää Herran nimeä." (Ps. 113:1)

"Ja on tapahtuva, että jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu." (Apt. 2:21)

"Minä kohotan pelastuksen maljan ja huudan avukseni Herran nimeä." (Ps. 116:13)

Kuitenkin Jeesus sanoo, että ei jokainen, joka hokee "herra herra", pääse taivasten valtakuntaan. Pelkkä hokeminen ei siis auta, meidän tulee rukoilla Jumalaa vilpittömästi koko sydämestämme. Että kirkossa Jumalan nimi on unohdettu on täysin selvää. Ilmeisesti pelätään, että Jehovan todistajat pääsevät voitolle, jos käytetään Jumalasta hänen sanassaan 6800 kertaa käytettyä nimeä - Jehova?

"Krishna is the ultimate goal of life, and the Vishnu-murti situated in one's heart is the object of yoga practice." (6:13 Purport)

Vishnu sydämessämme on siis joogan päämäärä. Raamattu sanoo, että uskossa Jeesus asuu sydämissämme:

"ja Kristuksen asua uskon kautta teidän sydämissänne" (Ef. 3:17)

Kuinka mestarillisesti sielunvihollinen sekoittakaan totuutta ja valhetta!

"Yoga practice is not meant for attaining any kind of material facility; it is to enable the cessation of all material existence." (6:15 Purport)

Koska joogan avulla pyritään pääsemään kokonaan eroon materian vankeudesta, eivät Hare Krishnat arvosta Jumalan luomakuntaa, he eivät kunnioita Luojaa, joka on kaiken maan päällä luonut meille iloksi, nautittavaksi kiitoksella.

"Sinä kasvatat ruohon karjalle ja kasvit ihmisen tarpeeksi. Niin sinä tuotat maasta leivän ja viinin, joka ilahuttaa ihmisen sydämen; niin sinä saatat kasvot öljystä kiiltäviksi, ja leipä vahvistaa ihmisen sydäntä." (Ps. 104:14‭-‬15)

"The yogi whose mind is fixed on Me verily attains the highest happiness. By virtue of his identity with Brahman, he is liberated; his mind is peaceful, his passions are quieted, and he is freed from sin." (6:27)

Yhteys Brahmaniin joogan kautta siis tuo suuren rauhan ja siunauksen, jopa vapautuksen synnistä. Synti mainitaan useammassa jakeessa, mutta missään kohtaa teosta ei kerrota, mitä tuo synti on, mikä on oikein ja mikä on väärin.

"One who knowingly sees this difference between the body and the owner of the body and can understand the process of the liberation from this bondage, also attains to the supreme goal." (13:35)

Ihminen on luotu Jumalan kuvaksi. Ihmisen ruumis kaikkine ruuminjäsenineen ja soluineen on ihmeellinen Jumalan suuren viisauden ja insinööritaidon näyte. Ihmisen ruumis on suunniteltu siten, että me voimme nauttia aisteista, voimme silmillämme havaita kauneutta, korvillamme kuulla musiikkia, suullamme nauttia ruokaa ja tietenkin - nauttia seksistä. Hare Krishnat taas keskittyvät vapauttamaan sielun ruumiin vankilasta. Mikä saatanallinen valheellinen uskonto!

"For one who sees Me everywhere and sees everything in Me, I am never lost, nor is he ever lost to Me." (6:30)

"Ja minun lähettäjäni tahto on se, että minä kaikista niistä, jotka hän on minulle antanut, en kadota yhtäkään, vaan herätän heidät viimeisenä päivänä." (Joh. 6:39)

Saatana on loistava jäljittelijä. Kaikissa maailman uskonnoissa on samankaltaisia ajatuksia kuin kristinuskossa. Jotkin eettiset periaatteet on johdettavissa luonnollisesta laista, kuten että ei saa tappaa, ei varastaa tai valehdella. Niinpä laki on monessa uskonnossa pitkälti sama kuin kymmenen käskyä. Bhagavad-gitan äärellä hämmästyin, kuinka monta kertaa teksti heijastelee Raamatun sanomaa. Onko toinen näistä uskonnoista kopioinut toista, vai ammentavatko ne yhteisestä lähteestä? Saatana sotkee aina totuutta ja valhetta. Tässä Krishna on kopioinut Jeesukselta sen ajatuksen, että hän ei hylkää ainuttakaan opetuslastaan.

"The yogi who knows that I and the Supersoul within all creatures are one worships Me and remains always in Me in all circumstances." (6:31)

"Sinä päivänä te ymmärrätte, että minä olen Isässäni, ja että te olette minussa ja minä teissä." (Joh. 14:20)

"Arjuna said: O Madhusudana, the system of yoga which you have summarized appears impractical and unendurable to me, for the mind is restless and unsteady." (6:33)

"Sillä tämä käsky, jonka minä tänä päivänä sinulle annan, ei ole sinulle vaikea täyttää eikä liian kaukana. Vaan sana on sinua aivan lähellä, sinun suussasi ja sydämessäsi, niin että voit sen täyttää." (5. Moos. 30:11‭, ‬14)

Arjuna valittaa, kuinka työläältä Krishnan esittämä jooga vaikuttaa. Kieltämättä tässä teoksessa kuvattu askeettinen ruumiin harjoittelu ja nautinnoista kieltäytyminen vaikuttaa raskaalta ja työläältä, jopa kurjalta. Raamattu taas sanoo, että tämä laki ei ole liian vaikea sinulle, vaan voit sen täyttää. Jumalan pyhä laki ei ole raskas taakka (1. Joh. 5:3), vaan Jumala on armossaan antanut meille pyhän Tooran, jonka käskyjä, kaikkia 613 käskyä, on ilo ja suuri nautinto noudattaa.

"The Blessed Lord said: Son of Prtha, a transcendentalist engaged in auspicious activities does not meet with destruction either in this world or in the spiritual world; one who does good, My friend, is never overcome by evil" (6:40)

"Karta pahaa ja tee hyvää, niin sinä pysyt iankaikkisesti." (Ps. 37:27)

"Of all that is material and all that is spiritual in this world, know for certain that I am both its origin and dissolution." (7:6)

"Minä olen tehnyt maan ja luonut ihmisen maan päälle; minun käteni ovat levittäneet taivaan, minä olen kutsunut koolle kaikki sen joukot." (Jes. 45:12)

"Sillä näin sanoo Herra, joka on luonut taivaan — hän on Jumala — joka on valmistanut maan ja tehnyt sen; hän on sen vahvistanut, ei hän sitä autioksi luonut, asuttavaksi hän sen valmisti: Minä olen Herra, eikä toista ole." (Jes. 45:18)

"He is the prime eternal among all eternals. He is the supreme living entity of all living entities, and He alone is maintaining all life." (7:10 Purport)

"Sillä hänessä luotiin kaikki, mikä taivaissa ja mikä maan päällä on, näkyväiset ja näkymättömät, olkoot ne valtaistuimia tai herrauksia, hallituksia tai valtoja, kaikki on luotu hänen kauttansa ja häneen, ja hän on ennen kaikkia, ja hänessä pysyy kaikki voimassa." (Kol. 1:16‭-‬17)

"They do not know that the blessed form of human life is designed after the eternal and transcendental feature of the Supreme Lord." (7:15 Purport)

"Ja Jumala loi ihmisen omaksi kuvaksensa, Jumalan kuvaksi hän hänet loi; mieheksi ja naiseksi hän loi heidät." (1. Moos. 1:27)

Bhagavad-gitassa esiintyy sama ajatus kuin Raamatussa, että ihminen on luotu Jumalan kuvaksi. Mutta miksi ihmeessä Krishna olisi luonut ihmisen omaksi kuvakseen, jos sielumme on tarkoitus vapauttaa ruumiin vankilasta? Tähän kysymykseen ei teoksessa vastata.

"The Supreme Lord said: My dear Arjuna, because you are envious of Me, I shall impart to you this most secret wisdom, knowing which you shall be relieved of the miseries of material existence." (9:1)

Kukapa ei haluaisi tuntea jumalallisia salaisuuksia, joiden avulla voi saavuttaa korkeamman tietoisuuden tason, yhteyden Jumalaan. Toki myös Raamatussa on salaisuuksia, joita ei paljastettu edes profeetoille, osa kirjakääröistä on sinetöity, mutta laki Siinailla julistettiin julkisesti miljoonille yhtä aikaa, sanoma pelastuksesta avoimesti kaikille.

Tosin jotkut väittävät, että Raamattu avautuu ainoastaan "hengessä", toisten mielestä Raamattua ei voi ymmärtää ilman kirkon traditiota ja kolmansien mielestä kullakin on Raamatusta oma tulkintansa. Itse luen Raamattua kuten Prabhupada Bhagavad-gitaa - "as it is", ilman mitään poppaskonsteja.

"By Me, in my unmanifested form, this entire universe is pervaded. All beings are in Me, but I am not in them." (9:4)

"Sinä päivänä te ymmärrätte, että minä olen Isässäni, ja että te olette minussa ja minä teissä." (Joh. 14:20)

"I am the goal, the sustainer, the master, the witness, the abode, the refuge and the most dear friend. I am the creation and the annihilation, the basis of everything, the resting place and the eternal seed." (9:18)

Tässä yhdessä jakeessa on monta väitettä Krishnasta, jotka löytyvät kaikki Raamatusta:

"Katso, Jumala on minun auttajani, Herra on minun sieluni tuki." (Ps. 54:6)

"Jumala on meidän turvamme ja väkevyytemme, apumme hädässä aivan vahva." (Ps. 46:2)

"Tulkaa minun tyköni, kaikki työtätekeväiset ja raskautetut, niin minä annan teille levon." (Mt. 11:28)

"Te olette minun ystäväni, jos teette, mitä minä käsken teidän tehdä." (Joh. 15:14)

"Sillä hänessä luotiin kaikki, mikä taivaissa ja mikä maan päällä on, näkyväiset ja näkymättömät, olkoot ne valtaistuimia tai herrauksia, hallituksia tai valtoja, kaikki on luotu hänen kauttansa ja häneen" (Col. 1:16)

Huomaamme siis, että Saatana on matkimisen mestari. Krishnalla on sekä ominaisuuksia, jotka Raamatun mukaan kuuluvat yksin Jumalalle, sekä toisia, jotka kuuluvat Jeesukselle.

Kerta toisensa jälkeen tässä korostetaan, kuinka luomakunta on vain paha, kuinka materia vangitsee sielun, kuinka tästä ruumiista tulee vapautua. Raamattu taas sanoo täysin kirkkaasti, että saamme nauttia luomakunnasta ja sen hedelmistä.

"And those who worship Me will live with Me." (9:25)

"Mutta jos olemme kuolleet Kristuksen kanssa, niin me uskomme saavamme myös elää hänen kanssaan" (Room. 6:8)

"He who knows Me as the unborn, as the beginningless, as the Supreme Lord of all the worlds - he, undeluded among men, is freed from all sins." (10:3)

Tuntemalla Krishnan saa synnit anteeksi. Hare Krishna -uskonnossa ei ole pelastusvarmuutta, et voi koskaan tietää, tunnetko todella Krishnan ja oletko saavuttanut vaaditun tietoisuuden tason.

"Of all creation I am the beginning and the end and also the middle, O Arjuna. Of all sciences I am the spiritual science of the Self, and among logicians I am the conclusive truth." (10:32)

"Minä olen A ja O, ensimmäinen ja viimeinen, alku ja loppu." (Ilm. 22:13)

"Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani." (Joh. 14:6)

"Of all cheating processes, gambling stands supreme and therefore represents Krishna. As the Supreme, Krishna can be more deceitful than any mere man. If Krishna chooses to deceive a person, no one can surpass Him in His deceit." (10:36 Purport)

Krishna huijaa ihmisiä? Freudilainen lipsahdus Krishnalta? Raamattu sanoo, että Jumala ei huijaa ketään. Miten Krishna-tietoisuuden saavuttanut henkilö voi olla varma siitä, että ei ole joutunut Krishnan huijaamaksi?

"Totisesti, Jumala ei tee väärin, Kaikkivaltias ei vääristä oikeutta." (Job 34:12)

"Of secret things I am silence, and of the wise I am wisdom." (10:38)

"Jumalalla on viisaus ja voima, hänellä neuvo ja ymmärrys." (Job 12:13)

"Minä, viisaus, olen perehtynyt mielevyyteen, olen löytänyt tiedon ja taidollisuuden." (Sanl. 8:12)

Luvussa 11 Arjuna näkee Krishnan sekä tämän neljäkätisessä muodossa, että universaalisessa ihmeellisessä muodossa tuhansine silmineen ja suineen. Ihmiset ovat aina halunneet nähdä Jumalan. Mooses pyysi nähdä Jumalan kasvot, mutta näki ainoastaan Jumalan selän etäältä. (2. Moos. 33:18-22) Raamattu sanoo, että kukaan ei ole koskaan nähnyt Jumalaa. Kristinuskon mukaan kuitenkin Jeesus oli ihmiseksi syntynyt Jumala, jonka tuhannet näkivät. Kuitenkin Johannes sanoo:

"Ei kukaan ole Jumalaa milloinkaan nähnyt; ainokainen Poika, joka on Isän helmassa, on hänet ilmoittanut." (Joh. 1:18)

Koska Raamattu sanoo, että Jumalaa ei ole kukaan koskaan nähnyt, on selvä johtopäätös, että Jeesus on Jumalan Poika, mutta hän ei ole itse Jumala.

"In conditioned life, all work is contaminated by the material modes of nature. Even if one is a brahmana, he has to perform sacrifices in which animal killing is necessary. Similarly, a ksatriya, however pious he may be, has to fight enemies. He cannot avoid it. Similarly, a merchant, however pious he may be, must sometimes hide his profit to stay in business, or he may sometimes have to do business in the black market." (18:48 Purport)

Tässä näyttäytyy Prabhupadan eettinen opetus hieman kyseenalaiselta. Kauppiaan täytyy piilottaa voittojaan verottajalta ja käydä kauppaa pimeillä markkinoilla, pysyäkseen pystyssä? Raamattu käskee kerta toisensa jälkeen toimimaan aina oikein, olosuhteista riippumatta. Pienikin määrä hapatetta hapattaa koko taikinan, pienikin määrä liivatetta koko karkkipussin. Vertaa Prabhupadan opetusta näihin Pietarin, Jaakobin ja Paavalin sanoihin:

"Vaan vaikka saisittekin kärsiä vanhurskauden tähden, olette kuitenkin autuaita." (1. Piet. 3:14)

"Joka siis ymmärtää tehdä sitä, mikä hyvää on, eikä tee, hänelle se on synniksi." (Jaak. 4:17)

"Ja kun hyvää teemme, älkäämme lannistuko, sillä me saamme ajan tullen niittää, jos emme väsy." (Gal. 6:9)

"Being purified by his intelligence and controlling the mind with determination, giving up the objects of sense gratification, being freed from attachment and hatred, one who lives in a secluded place, who eats little and who controls the body and the tongue, and is always in trance and is detached, who is without false ego, false strength, false pride, lust, anger, and who does not accept material things, such a person is certainly elevated to the position of self-realization." (18:51-53)

Tässä on Hare Krishna -uskonnon pyhä elämä kuvattuna tiivistettynä. Hylätään kaikki aistilliset nautinnot, asutaan syrjäseudulla, syödään vain vähän, ei nautita mistään ja saavutetaan Krishna tietoisuus, sekä tietenkin - hoetaan samaa mantraa koko päivä. Joka seuraa tätä valheellista uskontoa, kärsii läpi koko elämänsä, eikä saa nauttia Jumalan meille luomista lahjoista, eikä saavuta päämäärää - sielujen pelastusta.

Ihmiskunnan ongelma ei ole materia, joka on paha, vaan synti, joka turmelee Jumalan täydellisen luomakunnan. Olemme synnin orjia, emme ruumiin orjia, emme ole sieluja lihan vankilassa, joka haluaa vapautua. Bhagavad-gita ei käsittele syntiä, joka erottaa meidät Jumalasta, ei lakia, joka kertoo mikä on oikein ja mikä väärin, ei kerro mitä Krishna on tehnyt meidän hyväksemme, jos mitään. Missään kohtaa ei kehoteta rakastamaan lähimmäistä niin kuin itseä, missään kohtaa ei neuvota rakentamaan seurakuntaa, vaan Krishnan palvojan on meditoitava ja hoettava samaa mantraa yksinäisyydessä. Raamattu taas kertoo, että alussa kaikki minkä Jumala loi oli hyvää, mutta ihminen teki ja tekee edelleen syntiä, joka erottaa meidät Jumalasta. Jumala kuitenkin rakasti maailmaa niin paljon, että antoi ainoan Poikansa, jotta yksikään, joka häneen uskoo, ei joutuisi kadotukseen, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä. (Joh. 3:16)

Raamattu täten lupaa meille iankaikkisen elämän, antaa meille täyden luvan jo nyt nauttia Jumalan luomasta suuresta ja ihmeellisestä luomakunnasta kiitoksella. Hare Krishnoilla on tarjota vain mantra, jota hokemalla voi vapauttaa sielun ruumiin vankeudesta, eikä heillä sittenkään ole mitään pelastusvarmuutta. Jehova taas on antanut meille ihmeellisen lakinsa, jota meidän tulee meditoida aamuin ja illoin, joka valaisee silmät ja tekee tyhmästä viisaan (Ps. 19). Me saamme seurata Jumalan Poikaa Jeesusta, Messiasta, joka kantoi syntimme ristinpuulle ja kärsi meidän kipumme, jotta meillä olisi iankaikkinen elämä. Krishna ei koskaan tehnyt mitään ihmiskunnan puolesta. Kiitos Jeesus kalliista sovintoverestäsi!

P.S. 

"Now, in the Manu-samhita, it is clearly stated that a woman should not be given freedom. That does not mean that women are to be kept as slaves, but they are like children. Children are not given freedom, but that does not mean that they are kept as slaves. The demons have now neglected such injunctions, and they think that women should be given as much freedom as men. However, this has not improved the social condition of the world... Nor is the moral condition of women very good now." (16:7 Purport)

"Just like in America. The blacks were slaves. They were under control. And since you have given them equal rights they are disturbing, most disturbing, always creating a fearful situation, uncultured and drunkards. What training they have got? They have got equal right? That is best, to keep them under control as slaves but give them sufficient food, sufficient cloth, not more than that. Then they will be satisfied." (Lähde)

"Śūdra is to be controlled only. They are never given to be freedom." (Lähde)

"Sometimes he becomes a great hero -- just Hiranyakashipu and Kamsa or, in the modern age, Napoleon or Hitler. The activities of such men are certainly very great, but as soon as their bodies are finished, everything else is finished... Therefore Hitler killed these Jews. They were financing against Germany. Otherwise he had no enmity with the Jews... And they were supplying. They want interest money -- "Never mind against our country." Therefore Hitler decided, "Kill all the Jews."" (Lähde)

En tykkää käydä henkilöön, mutta Prabhupadasta on pakko sanoa, että hän näki naiset alempiarvoisena kuin miehet, suolsi rasistisia kommentteja tummaihoisista, kannatti syrjivää kastijärjestelmää, esitti antisemitistisiä kommentteja juutalaisista ja ylisti jopa Adolf Hitleriä. Hengellisissä piireissä monta opettajaa on saanut kenkää typerien kommenttiensa johdosta, samoin useampi ministeri virastaan, ja nyt media käy täikammalla läpi perussuomalaisten muinaisuudessa esittämiä rasistisia viestejä. Tällaisesta ajojahdista saa olla montaa mieltä. Selvää on, että nykyään vihapuheeseen suhtaudutaan todella vakavasti, aivan kuten pitääkin. Mutta Prabhupadan kohdalla esittäisin saman kysymyksen, jonka olen nostanut esiin Lutherin kohdalla - miten yksikään Jumalan mies voi suoltaa ulos suustaan tällaista tekstiä?

Kommentit

Suositut tekstit