Luku 6 - Mooseksen laki Kirjoituksissa

Tarkastelemme seuraavaksi mitä Toora, Profeetat ja Kirjoitukset sanovat Mooseksen laista. Saattaa olla erikoista aloittaa tällainen Mooseksen lakia koskeva teos Uudesta testamentista. Myönnän, Tooran tulisi olla uskomme perusta. Syy on varsin selvä. Kristityt haluavat ensin tietää, mitä Jeesus opetti aiheesta, seuraavaksi mitä Paavali ja muut apostolit ja vasta viimeisenä, mitää Mooses on säätänyt. Teos on siis rakennettu huolellisesti kristittyjä silmällä pitäen.

"Ja Herra käski meidän pitää kaikki nämä säädökset ja peljätä Herraa, meidän Jumalaamme, että me aina menestyisimme ja hän pitäisi meitä elossa, niinkuin tähän päivään saakka on tapahtunut." (5. Moos. 6:24)

“Rakasta siis Herraa, sinun Jumalaasi, ja noudata alati hänen määräyksiänsä, säädöksiänsä, oikeuksiansa ja käskyjänsä.” (5. Moos. 11:1)

“Nämä ovat ne käskyt ja oikeudet, joita teidän on tarkoin noudatettava siinä maassa, jonka Herra, sinun isiesi Jumala, sinulle antaa, että ottaisit sen omaksesi-noudatettava niin kauan kuin elätte maan päällä.” (5. Moos. 12:1)

“Noudata ja tottele kaikkia näitä sanoja, jotka minä sinulle annan, että menestyisit, sinä ja sinun lapsesi sinun jälkeesi, ikuisesti, kun teet sitä, mikä on hyvää ja oikeata Herran, sinun Jumalasi, silmissä.” (5. Moos. 12:28)

“Se, mikä on salassa, se on Herran, meidän Jumalamme; mutta mikä on ilmoitettu, se on meitä ja meidän lapsiamme varten ikuisesti, että me pitäisimme kaikki tämän lain sanat.” (5. Moos. 29:29)

“Ja niitä säädöksiä ja oikeuksia, sitä lakia ja niitä käskyjä, jotka hän on teille kirjoittanut, te alati tarkoin noudattakaa, mutta älkää peljätkö muita jumalia.” (2. Kun. 17:37)

Tässä vain muutama jae Mooseksen laista, joissa käsketään kerta toisensa jälkeen noudattamaan koko tätä lakia ikuisesti. Jotta asia olisi täysin selvä, Jumala käyttää useaa eri ilmaisua, suomennettuna "alati", "niin kaun kuin elätte maan päällä" ja "ikuisesti". Mitä Jumalan olisi pitänyt sanoa, jotta olisi täysin selvää, että lakia on noudatettava ikuisesti?

Samoin Jumala ei käske noudattamaan vain joitakin käskyjä, vaan käskee meidän pitää "kaikki nämä säädökset", "kaikkia näitä sanoja" ja "kaikki tämän lain sanat".

Jos Mooseksen laki oli väliaikainen laki, joka korvattiin uudessa liitossa jollakin Kristuksen lailla, ei Mooseksen laissa ole sellaisesta pienintäkään vihjettä. Jos Mooseksen lain moraalisäädökset velvoittavat meitä, mutta seremoniasäädökset on kumottu, ei Toorassa missään kohtaa käskyjä jaotella tällaisiin kategorioihin.

Psalmeissa täysin kiistatta ja yksiselitteisesti esitetään Mooseksen lain olevan ikuinen:

"Hänen kättensä teot ovat totiset ja oikeat; luotettavat ovat kaikki hänen asetuksensa. Ne pysyvät järkkymättä aina ja iankaikkisesti; ne ovat tehdyt totuudessa ja oikeudessa." (Ps. 111:7,8)

"Jo aikoja minä olen tiennyt sinun todistuksistasi, että sinä olet ne perustanut iäti pysyviksi." (Ps. 119:152)

"Sinun sanasi on kokonaan totuus, ja kaikki sinun vanhurskaat päätöksesi pysyvät ikuisesti." (Ps. 119:160)

"Mutta Herran päätökset pysyvät iäti, hänen ajatuksensa polvesta polveen." (Ps. 33:11)

"Iankaikkisesti pysyy sinun sanasi, Herra, vahvana taivaissa." (Ps. 119:89)

"Ruoho kuivuu, kukkanen lakastuu, mutta meidän Jumalamme sana pysyy iankaikkisesti." (Jes. 40:8)

"Minä en riko liittoani enkä muuta sitä, mikä on huuliltani lähtenyt." (Ps.89:34)

Jos siis Mooseksen laki oli voimassa ainoastaan Jeesuksen ylösnousemukseen asti, niin Mooses ja profeetat kaikki valehtelivat. Jos hepreassa käytetyt eri sanat termille "ikuinen" eivät välttämättä tarkoita sitä, mitä yleensä käsitämme sanalla ikuinen, niin Tooran ilmaus kuten "niin kauan kuin elätte" ei jätä mitään arvelun varaan. Samoin Jeesuksen oma opetus on, että Mooseksen laista ei katoa pieninkään piirto, "kunnes taivas ja maa katoavat" (Mt. 5:18).

Luther opetti koko protestanttisen maailman vihaamaan Jumalan pyhää lakia ja onnistuikin erinomaisesti. Millainen tulisi olla meidän suhteemme Jumalan pyhään lakiin? Voimmeko oppia jotakin psalmeista?

"Hänen Jumalansa Toora on hänen sydämessään, hänen askeleensa eivät horju." (Ps. 37:31)

"Sinun tahtosi, minun Jumalani, minä teen mielelläni, ja sinun Toorasi on minun sydämessäni." (Ps. 40:9)

"Autuas se mies, jota sinä, Herra, kuritat ja jolle sinä opetat Toorasi" (Ps. 94:12)

"Halleluja! Autuas se mies, joka Herraa pelkää ja suuresti halajaa hänen käskyjänsä!" (Ps. 112:1)

"Missä ilmoitus puuttuu, siinä kansa käy kurittomaksi; autuas se, joka noudattaa Tooraa." (Sanl. 29:18)

"Anna minulle ymmärrys, niin seuraan sinun Tooraasi ja noudatan sitä kaikesta sydämestäni." (Ps. 119:34)

"Minä tahdon noudattaa aina sinun Tooraasi, aina ja ikuisesti." (Ps. 119:44)

Tässä psalmistat sanovat, että Toora on heidän sydämissään. Autuas on se mies, joka suuresti rakastaa Jumalan käskyjä. Psalmista tahtoo noudattaa Tooraa aina ja ikuisesti. Voisiko meillä olla sama asenne? Vai oliko tämä asenne Jumalan pyhään lakiin tarpeellinen ainoastaan vanhassa liitossa, uudessa liitossa Jeesus on sydämessämme, eikä sinne mahdu mitään muuta? Jeesus itse sanoo, että jos te rakastatte minua, pidätte minun käskyni (Joh. 14:15). Samoin Johanneksen mukaan rakkaus Jumalaan on sitä, että pidämme hänen käskynsä (1. Joh. 5:3). Täten uuden testamentin ilmoituksen mukaan uudessa liitossa on edelleen mahdollista seurata Jeesusta ja pitää Jumalan käskyt, itse asiassa se on ainoa vaihtoehto.

Jeremian mukaan juuri uudessa liitossa Toora kirjoitetaan meidän sydämiimme (Jer. 31:33). Täten on selvää, että uuden liiton ytimessä on Jumalan pyhä laki, joka nyt kirjoitetaan meidän sydämiimme. Psalmistat, jotka sanoivat rakastavansa Jumalan lakia koko sydämestään, he olivat jo lähellä uutta liittoa.

"Autuas se mies, joka ei vaella jumalattomain neuvossa eikä astu syntisten teitä eikä istu, kussa pilkkaajat istuvat, vaan rakastaa Herran Tooraa ja tutkistelee hänen Tooraansa päivät ja yöt!" (Ps. 1:1,2)

"Minä iloitsen sinun käskyistäsi, jotka ovat minulle rakkaat." (Ps. 119:47)

"Kuinka rakastankaan sinun Tooraasi! Kaiken päivää minä sitä tutkin." (Ps. 119:97)

"Minä rakastan sinun käskyjäsi, ne ovat minulle kalliimmat kuin puhtain kulta." (Ps. 119:127)

"Herra, katso: minä rakastan sinun säädöksiäsi! Sinä olet uskollinen -- anna minun elää!" (Ps. 119:159)

"Valhetta minä vihaan ja inhoan, sinun Tooraasi minä rakastan." (Ps. 119:163)

"Minä pysyn uskollisesti sinun liitossasi, se on minulle ylen rakas." (Ps. 119:167)

Miten on mahdollista, että psalmien 1 ja 119 kirjoittajien kuvaama rakkaus Jumalan lakia kohtaan lähentelee jo rakkausrunoa? Miten ihminen voi rakastaa lakia syntiuhriteuraasta, veren vihmomisesta tai ensilyhteen heiluttamisesta? Toora on ihmeellinen. Mitä enemmän lukee Tooraa ja osaa erottaa ne käskyt, jotka koskivat ainoastaan Aaronin poikia niistä säädöksistä, jotka koskevat meitä tänään, sitä rakkaammaksi Toora tulee. Ja todella, Toora on Jumalan hyvä laki, se ilmaisee meille Jumalan tahdon. Toorassa käsketään rakastaa lähimmäistä niin kuin itseä (3. Moos. 19:18), auttaa muukalaista ja köyhää (5. Moos. 10:19), auttaa jopa vihamiestä (2. Moos. 23:5).

"Suuri rauha on niillä, jotka rakastavat sinun Tooraasi, eikä heille kompastusta tule." (Ps. 119:165)

Heprean "shalom rav" aloittaa tämän jakeen. Suuri rauha. Onko kristityillä todellakin suuri rauha? Monilla on. Myös useilla muslimeilla, hinduilla ja budhisteilla on meditoinnin ansiosta ajoittain suuri rauha. On vaikea mitata toisten sielun tilaa. Voin todistaa vain omasta puolestani, että vaikka seurasin Jeesusta omasta mielestäni, ei sieluni saanut rauhaa, kunnes löysin Tooran. Nyt sapattina saan nauttia luvan kanssa kerran viikossa suurta rauhaa ja iloa. Kukaan ei voi varjella elämäänsä täysin pettymyksiltä ja vastoinkäymisiltä, mutta mikäli voimme luottaa Jumalan sanaan, ja me voimme, luvataan tässä suuri rauha niille, jotka rakastavat Tooraa.

"Minä iloitsen sinun todistustesi tiellä, niin kuin iloitaan kaikesta rikkaudesta." (Ps. 119:14)

"Minä saan iloni sinun laeistasi. Sinun sanaasi minä en unohda." (Ps. 119:16)

"Minä saan iloni sinun käskyistäsi, joita minä rakastan." (Ps. 119:47)

"Heidän sydämensä on turta kuin ihra, mutta minä saan iloni sinun opetuksestasi." (Ps. 119:70)

Joillakin on sellainen käsitys kaltaisistani uskovista (judaisteista, messiaanisista fariseuksista, nimityksiä riittää), että me sapattina hampaat irvessä syömme happamatonta leipää ja syyskuussa värisemme kylmässä vihmassa lehtimajassa. Mitä vielä! Kaikki Jumalan käskyt ovat hauskoja. Pääsiäisenä on mukava maistella kitkeriä yrttejä, pasuunansoiton juhlassa töräytellä sofarilla erilaisia ääniä, lehtimajan rakentaminen on hauskaa ja pesukoneesta poimittuja vaatteen kulmaan sidottuja tupsuja on hauska selvittää pesun jälkeen. No ei vaan, tuo viimeinen ei ole yhtään hauskaa. Jos joku tietää miten tupsut voi pestä niiden sotkeutumatta, laittakaa viestiä. 

Joskus saatamme ajatella, että mikä erikoinen käsky. Miksi varusteissa pitäisi olla pieni lapio, jolla ulosteet tulee peittää? (5. Moos. 23:13) Nykyään vastaus on täysin selvä. Ulosteet keskellä kaupunkia ovat huono idea. Mereen huuhdottuna ne aiheuttavat suuren ympäristökatastrofin, josta nyt kärsimme. Jumala tiesi tämänkin asian ennalta. Itsehän käytän kompostoivaa käymälää mutta ymmärrän, että kaikille se ei ole käytännöllinen tai edes mahdollinen ratkaisu. Mutta jo tuhansia vuosia ennen mitään tietoa bakteereista ja taudeista, Jumala osasi neuvoa kansaansa peittämään ulosteet maahan. Vesikäymälä on sekin parempi vaihtoehto kuin tehdä tarpeet keskelle katua. Mooseksen lakia saa myös soveltaa tervettä maalaisjärkeä käyttäen. Silti, kun käyn Norjassa vaeltamassa, varusteissani on aina pieni lapio.

Joskus emme ymmärrä jotakin käskyä. Miksi villan ja pellavan sekoituksesta tehtyä vaatetta ei saa käyttää? (5. Moos. 22:11) Kenties emme saa koskaan tietää. Ehkä lopun aikoina tällaiset kudokset syttyvät spontaanisti tuleen auringonpurkauksen ansiosta ja miljoonat ihmiset palavat hengiltä. Ehkä kyse on puhtaasti Jumalan pyhyydestä, Jumala ei halua sekoittaa asioita, aivan kuten peltoon ei saa kylvää kahta siementä eikä eri lajin eläimet saa pariutua keskenään (3. Moos. 19:19). Ehkä juutalaiset mystikot tietävät jonkin suuren hengellisen salaisuuden näiden käskyjen taustalla. Meille riittää, että kyse on Jumalan pyhästä käskystä, jota tulee noudattaa, oli syy mikä tahansa.

Joku voi naureskella, miksi hiuksia ei saa leikata ohimolta, eikä parran reunaa turmella (3. Moos. 19:27). Toisaalta tarkoituksena on varmasti erottua muista kansoista. Itse tykkään, että näytän aikas mageelta tupsuineni, partoineni ja peyoteini. Joku voi esittää, että tällainen käsky ei mitenkään voi olla voimassa enää uudessa liitossa. Mitä se kertoo Jeesuksesta? Miten se auttaa meitä rakastamaan lähimmäistä? Samassa luvussa, jossa tämä käsky on annettu, käsketään myös rakastamaan muukalaista (3. Moos. 19:34). Emme voi jaotella käskyjä eri kategorioihin ja esittää, että varmasti tämä käsky on suurempi kuin tuo toinen. Juutalaisten Siddurissa rukoillaan, että pitäisimme pienimmänkin käsky, sillä emme voi tietää siitä saatua siunausta. Meidän tehtävämme on noudattaa kaikkia käskyjä parhaan kykymme mukaan ja antaa Jumalan huolehtia siunauksista ja kirouksista.

"Sinun säädöstesi mukaan minä tahdon elää, ja siksi voin kulkea kevein mielin." (Ps. 119:45)

Montako kertaa olet kuullut, että Mooseksen laki oli taakka, jota juutalaiset eivät jaksaneet kantaa? Siksi Jeesuksen täytyi kuolla ristillä, jotta me saisimme leikata hiuksemme ohimoilta, kuulemma. Jo monta kertaa lainatussa jakeessa 1. Joh. 5:3 sanotaan, että Jumalan käskyt eivät ole raskaat. Samaa sanotaan tässä. Toki juutalaiset laskevat, että käskyjä on Toorassa 613, mutta se on yllättävän vähän. Viisi Mooseksen kirjaa lukee maltilliseen tahtiin kolmessa päivässä kannesta kanteen, syvällisemmin opiskeltuna niissä riittää opiskeltavaa koko elämäksi. Juutalaisissa ja monissa messiaanisissa seurakunnissa koko Toora luetaan kannesta kanteen vuoden aikana aina noin neljä lukua sapattina. Uudessa testamentissa on laskettu olevan yli tuhat käskyä eri muodoissa, eikä kukaan valita, että Uudessa testamentissa on niin hirvittävästi ikäviä käskyjä.

Kaikkia käskyjä ei tarvitse oppia ensimmäisenä päivänä. Itse olin vuoden vegaani, koska en ollut varma ymmärsinkö ruokasäädöksiä, enkä ollut varma, saako maitotuotteita syödä lihan kanssa (saa). Tupsut sidoin housujeni kulmiin ensimmäisenä päivänä, mutta jostain syystä tämä Jumalan selvä käsky hiertää edelleen jopa messiaanisissa piireissä (4. Moos. 15:38-40). Mestarimme Jeesus itse käytti tupsuja ja nainen parantui kosketettuaan hänen viittansa tupsua (Lk. 8:44). 

Aihe on merkittävä, koska Malakia profetoi tästä tapauksesta: "Mutta teille, jotka minun nimeäni pelkäätte, on koittava vanhurskauden aurinko ja parantuminen sen siipien alla" (Mal. 4:2) Tässä on heprean sana siivelle kanaf, sama sana, joka tarkoittaa viitan kulmaa Mooseksen lain käskyssä. Voimme siis lukea, että tässä on profetia Messiaasta, jonka viitan tupsujen kautta tulee parannus. Jos en olisi tietänyt mitään tupsuista, en olisi löytänyt tätä profetiaa.

Moni kokee, että sapattia on kiva viettää, sikaa tietenkään ei edes tee mieli syödä, mutta tupsut, voiko Jumala olla niin turhamainen, että puuttuu siihen, miten me pukeudumme? Kyllä voi, eihän mieskään saa pukeutua naisten vaatteisiin (5. Moos. 22:5). Tupsut käsketään sitoa vaatteemme kulmiin, jotta muistaisimme Jumalan käskyt, joten niillä on todella tärkeä funktio. Moni on kertonut kokeneensa suuren siunauksen alettuaan käyttämään tupsuja.

Tupsujen täsmällistä muotoa ei ole säädetty Toorassa. Moni seuraa juutalaisten eri traditioita. Käännöksissämme mainittu sinipunainen lanka on hepreaksi techeilet, joka rabbiinisissa lähteissä on meren ja taivaan väri, siis sininen. Juutalaiset tutkijat ovat löytäneet muinaisen merieläimen, josta on valmistettu tätä väriä. Näin siis Israelissa nykyään on mahdollista käyttää täsmälleen alkuperäistä ja oikeaa sinisen sävyä, tosin kallista sellaista. Luulisin, että useimmille riittää mikä tahansa synteettisesti valmistettu sinisen sävy.

"Sinun vanhurskautesi on iankaikkinen vanhurskaus, ja sinun Toorasi on totuus." (Ps. 119:142)

"Sinun sanasi on kokonaan totuus, ja kaikki sinun vanhurskaat päätöksesi pysyvät ikuisesti." (Ps. 119:160)

Toora on totuus. Toorassa ei ole mitään valhetta. Jos olemme tällaisia ns. messiaanisia uskovia kuten minä, on myös Uuden testamentin apostolinen opetus kokonaan totuus. Jeesus itse sanoo olevansa tie, totuus ja elämä (Joh. 14:6). Sananlaskujen mukaan Toora on valo (Sanl. 6:23) ja Jeesus sanoo olevansa valo (Joh. 8:12). Jotkut innostuvat tästä ja esittävät, että Jeesus on Toora! Todellakin Johanneksen mukaan sana tuli lihaksi (Joh. 1:14). Voimme täten pitää kiinni siitä ajatuksesta, että Jeesus todellakin on lihaksi tullut Toora.

"Käännä minusta pois valheen tie, ja anna armostasi minulle Toorasi." (Ps. 119:29)

"Kaikki Herran polut ovat armo ja totuus niille, jotka pitävät hänen liittonsa ja todistuksensa." (Ps. 25:10)

Usein kuulee, että emme tarvitse Tooraa, Mooseksen lakia, jos olemme armon alla. Tässä taas sanotaan, että Herran polut ovat armo ja totuus - Toora auttaa meidät tuntemaan armon, eikä ilman Tooraa olisi mitään armoa. Toora ei ole armoa vastaan, toisin kuin Luther esittää. Toora ja pelastus kulkevat sopuisasti käsi kädessä.

"Poikani, noudata minun sanojani ja kätke mieleesi minun käskyni.  Noudata minun käskyjäni, niin saat elää, säilytä Tooraani kuin silmäteräsi. Sido ne kiinni sormiisi, kirjoita ne sydämesi tauluun." (Sanl. 7:1‭-‬3)

Oliko tämäkin ohje kirjoitettu ainoastaan lain alaisille juutalaisille vanhassa liitossa? Nyt uudessa liitossa meidän ei tarvitse välittää Jumalan laista, vaikka Jeremian mukaan uudessa liitossa Toora kirjoitetaan meidän sydämiimme (Jer. 31:33)? Jumalan lain tulee olla meille ylen rakas, meidän tulee meditoida sitä aamuin ja illoin, tutkia halki koko elämämme. Voiko ratkaisu onnellisempaa elämään ja syvempään Jumalan tuntemiseen todellakin olla, että yksinkertaisesti tutkimme ja noudatamme Mooseksen lakia? Voiko olla, että seurakunnissa voidaan niin pahoin, koska vaikka siellä hoetaan että "Herra, Herra!", siellä ei seurata Jumalan pyhää lakia?

"Herran Toora on täydellinen; se virvoittaa sielun. Herran todistus on vahva, se tekee tyhmästä viisaan. Herran asetukset ovat oikeat, ne ilahuttavat sydämen. Herran käskyt ovat selkeät, ne valaisevat silmät. Herran pelko on puhdas, se pysyy iäti. Herran oikeudet ovat todet, kaikki tyynni vanhurskaat. Ne ovat kalliimmat kultaa, puhtaan kullan paljoutta, makeammat hunajaa ja mehiläisen mettä. Myös sinun palvelijasi ottaa niistä vaarin, niiden noudattamisesta on suuri palkka." (Ps. 19:7-11)

Tässä lyhyessä Daavidin psalmissa on tiivistettynä monta jo yllä esitettyä teesiä Mooseksen laista. Daavid sanoo, että Toora on täydellinen. Olen monta kertaa kuullut, että Jumala kumosi vanhan liiton ja asetti uudessa liitossa voimaan uuden lain, Kristuksen lain, joka oli parempi kuin Mooseksen epätäydellinen laki. Miten mikään toinen laki voi olla täydellisempi kuin täydellinen?

Moni esittää, että Mooseksen laki ei voi antaa meille voimaa vastustaa syntiä, se ei voi muuttaa sydäntämme, muokata asenteita tai ylipäänsä tehdä meille mitään hyvää. Tässä Daavid sanoo, että Toora virvoittaa sielun, tekee tyhmästä viisaan ja valaisee silmät. Se pysyy iäti. Herran käskyt ovat vanhurskaat ja todet. Ne ovat kalliimmat kuin kulta ja niiden noudattamisesta on suuri palkka. Alkaako pikku hiljaa kuulostaa siltä, että Mooseksen lakia kannattaa sittenkin noudattaa?

"Sentähden, niinkuin tulen kieli syö oljet ja kuloheinä raukeaa liekkiin, niin heidän juurensa mätänee, ja heidän kukkansa hajoaa tomuna ilmaan, sillä he ovat ylenkatsoneet Herran Sebaotin Tooran ja pitäneet pilkkanansa Israelin Pyhän sanaa." (Jes. 5:24)

"Maa on saastunut asukkaittensa alla, sillä he ovat rikkoneet lait, muuttaneet käskyt, hyljänneet iankaikkisen liiton." (Jes. 24:5)

Koskevatko nämä Jesajan varoitukset ainoastaan Israelia, vai myös muita kansoja? Tuomitaanko pakanakansoja koskaan Mooseksen lain laiminlyönnistä? Kyllä tuomitaan:

"Mutta kaikki niiden pakanakansain tähteet, jotka ovat hyökänneet Jerusalemia vastaan, käyvät vuosi vuodelta sinne ylös kumartaen rukoilemaan kuningasta, Herraa Sebaotia, ja viettämään lehtimajanjuhlaa. Ja mitkä maan sukukunnista eivät käy ylös Jerusalemiin kumartaen rukoilemaan kuningasta, Herraa Sebaotia, niille ei tule sadetta. Ja jos egyptiläisten sukukunta ei käy eikä tule sinne ylös, ei tule sitä heillekään; vaan heitä on kohtaava se vitsaus, millä Herra rankaisee niitä pakanakansoja, jotka eivät tule sinne ylös viettämään lehtimajanjuhlaa. Tämä on oleva egyptiläisten synnin palkka ja kaikkien niiden pakanakansojen synnin palkka, jotka eivät käy sinne ylös viettämään lehtimajanjuhlaa." (Sak. 14:16-19)

Tässä Herra tulee rankaisemaan niitä kansoja, jotka eivät saavu ylös Jerusalemiin viettämään lehtimajanjuhlaa. Tämä on hyvin erikoista, mikäli Toora ei koskisi myös muita kansoja. 

"Ja Herra sanoi: Koska tämä kansa lähestyy minua suullaan ja kunnioittaa minua huulillaan, mutta pitää sydämensä minusta kaukana, ja koska heidän jumalanpelkonsa on vain opittuja ihmiskäskyjä, sentähden, katso, minä vielä teen tälle kansalle kummia tekoja-kummia ja ihmeitä, ja sen viisaitten viisaus häviää, ja sen ymmärtäväisten ymmärrys katoaa." (Jes. 29:13,14)

Jesaja varoittaa ankarilla seurauksilla kansaansa, jonka jumalanpelko on vain opittuja ihmiskäskyjä. Kummassa uskonnossa onkaan lopulta enemmän perinnäissääntöjä, oppineiden omasta päästään keksimiä traditioita, juutalaisuudessa vai kristinuskossa?

"Hän puhuu sanoja Korkeinta vastaan ja hävittää Korkeimman pyhiä. Hän pyrkii muuttamaan ajat ja lain, ja ne annetaan hänen käteensä ajaksi ja kahdeksi ajaksi ja puoleksi ajaksi." (Dan. 7:25)

Kerrotaanko missään kohtaa Profeettoja ajasta, jolloin Mooseksen laki kumottaisiin, tai sen käskyjä muutettaisiin? Löytyykö mistään kohtaa profetiaa Messiaasta, joka muuttaa ajat ja lait? Tässä puhutaan henkilöstä, joka pyrkii muuttamaan ajat ja lait, mutta hän ei ole Messias, vaan selvästi Antikristus. Joten jos Antikristus muuttaa ajat ja lait, mitä tulisi ajatella Jeesuksesta, joku kumosi sapatin ja nollasi ruokasäädökset?

"Näin sanoo Herra Sebaot: Niinä päivinä tarttuu kymmenen miestä kaikista pakanakansain kielistä, tarttuu Juudan miestä liepeeseen sanoen: 'Me tahdomme käydä teidän kanssanne, sillä me olemme kuulleet, että Jumala on teidän kanssanne'."" (Sak. 8:23)

Missä kohtaa on profetia kansoista, jotka tarttuvat kristityn viitan liepeeseen ja haluavat kulkea hänen kanssaan? Juutalaisia on tänään alle viisitoista miljoona koko maailmassa. Milloin kansat huomaavat, että Jumala on kansansa kanssa, ja tahtovat käydä samoissa askeleissa? Mutta kääntyvätkö he juutalaisiksi, vai yksinkertaisesti vain alkavat noudattamaan Tooraa, ja onko se sama asia?

"Muistakaa minun palvelijani Mooseksen laki, jonka minä Hoorebilla hänelle säädin koko Israelia varten käskyiksi ja oikeuksiksi." (Mal. 4:4)

"Vanhan testamentin" viimeinen sivu ennen "Uutta testamenttia" käskee muistamaan Mooseksen lain. Mitä tapahtuukaan, kun kristitty kääntää sivua? Kaiken edellä luetun voi nyt ilmeisesti unohtaa, sillä tästä alkavat uuden liiton apostoliset opetukset. Kuten huomasimme ensimmäisistä teokseni luvuista, edes Uudessa testamentissa ei kumota ainuttakaan Mooseksen lain käskyä, vaan molemmat testamentit muodostavat yhden harmonisen kokonaisuuden, jossa Mooseksen laki on edelleen voimassa ja on koko vaelluksemme opetus ja perusta.

Sisällysluettelo

Luku 7 - Herran juhla-ajat

Kommentit

Suositut tekstit