Vapaana lain orjuudesta?

J.B. Derbet, “Overseers punishing slaves on a rural estate”

"Vapauteen Kristus vapautti meidät. Pysykää siis lujina, älkääkä antako uudestaan sitoa itseänne orjuuden ikeeseen." (Gal. 5:1)

Jatkuvasti saamme kuulla, että Paavali tässä kohtaa Galatalaiskirjettä julistaa meidän olevan vapaita lain orjuudesta. Mitä muuta Paavali voisi orjuuden ikeellä tarkoittaa, eikö Paavali jatkuvasti varoita galatalaisia luisumasta lain alle, lain hirvittävään orjuuden ikeeseen? Olen kattavasti Paavalin teologiasta hänen kirjeissään kirjoittanut jo aiemmin.

Kuitenkin Paavali sanoo, että älkää antako uudestaan sitoa itseänne - galatalaiset eivät olleet juutalaisia, vaan pakanoita. Paavali antaa ymmärtää, että he aiemmin olivat eläneet epäjumalanpalveluksessa (Gal. 4:8) ja nyt ovat palaamassa jälleen heikkojen ja köyhien alkeisvoimien orjuuteen (Gal. 4:9). Täten heikoilla ja köyhillä alkeisvoimilla ei Paavali voi tarkoittaa Mooseksen lain orjuutta, vaan pakanoiden pakanallisia tapoja. Eiväthän galatalaiset voi palata takaisin Mooseksen lain orjuuteen, koska koskaan eivät ole Mooseksen lakia noudattaneet.

1992-käännöksessä sanotaan "Heidän tarkoituksenaan oli saattaa meidät lain orjuuteen" (Gal. 2:4), mutta missään kohtaa alkukieltä ei puhuta sanaakaan lain orjuudesta. Termi "lain orjuus" on käsite, jota ei esiinny missään kohtaa Raamattua. 1. Joh. 5:3 sanotaan, että Jumalan käskyt eivät ole raskaat ja psalmissa 119 psalmista ylistää Jumalan pyhää lakia 176 jakeen verran, eikä kertaakaan valittele, kuinka hirvittävässä lain käskyjen orjuudessa hän vaeltaa.

Että Jumalan pyhän lain noudattaminen olisi orjuutta on ajatus, johon törmää tämän tästä kristittyjen polemiikissa. Tulkaa pois lain orjuudesta, älkää palatko lain orjuuteen - vaikka pakanan on mahdoton palata sellaiseen, mitä koskaan ei ole harrastanut. Pitkälti Lutherilta on peräisin ajatus lain orjuudesta, hän kun ei ollut Raamatusta löytänyt armoa, vaan pelkän hirvittävän lain kirouksen ja orjuuden. Kun oikein ymmärrämme armon, ymmärrämme, että emme saa tehdä syntiä, vaikka emme ole lain, vaan armon alla (Room. 6:1,2,15). Täten armon alla, meillä on lupa tehdä hyvää, saamme noudattaa Jumalan kuninkaallista lakia ilman pelkoa mistään lain orjuudesta.

Mistä orjuudesta Paavali sitten puhuu? Mistä me olemme vapaat? On syytä lainata perusteellisesti, mitä Paavali sanoo tästä aiheesta.

"Ettekö tiedä, että kenen palvelijoiksi, ketä tottelemaan, te antaudutte, sen palvelijoita te olette, jota te tottelette, joko synnin palvelijoita, kuolemaksi, tahi kuuliaisuuden, vanhurskaudeksi? Mutta kiitos Jumalalle, että te, jotka ennen olitte synnin palvelijoita, nyt olette tulleet sydämestänne kuuliaisiksi sille opin muodolle, jonka johtoon te olette annetut, ja että te synnistä vapautettuina olette tulleet vanhurskauden palvelijoiksi! Minä puhun ihmisten tavalla teidän lihanne heikkouden tähden. Sillä niinkuin te ennen annoitte jäsenenne saastaisuuden ja laittomuuden palvelijoiksi laittomuuteen, niin antakaa nyt jäsenenne vanhurskauden palvelijoiksi pyhitykseen. Sillä kun olitte synnin palvelijoita, niin te olitte vapaat vanhurskaudesta. Minkä hedelmän te siitä silloin saitte? Sen, jota te nyt häpeätte. Sillä sen loppu on kuolema. Mutta nyt, kun olette synnistä vapautetut ja Jumalan palvelijoiksi tulleet, on teidän hedelmänne pyhitys, ja sen loppu on iankaikkinen elämä. Sillä synnin palkka on kuolema, mutta Jumalan armolahja on iankaikkinen elämä Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme." (Room. 6:16-23)

Olen kuullut esitettävän, että jos jakeessa Gal. 5:1 Paavali ei puhu lain orjuudesta, mistä orjuudesta hän sitten voi puhua? Vastaus on täysin selvä. Meidät on Jeesuksen kalliin sovintoveren ansiosta vapautettu synnin, kuoleman, Perkeleen, saastaisuuden ja laittomuuden orjuudesta. Synnin palvelija elää orjuudessa, joka johtaa kuolemaan. Emme enää ole synnin, vaan vanhurskauden orjia. Meidät on vapautettu laittomuuden ja saastaisuuden hirvittävästä orjuudesta. Koska Paavali puhuu tässä laittomuuden orjuudesta, josta meidät on vapautettu, miten Jumalan pyhän lain noudattaminen voisi myös olla orjuutta? Sellaisesta ei Raamattu puhu sanaakaan.

"Tee minun askeleeni vakaviksi sanallasi äläkä salli minkään vääryyden minua hallita. Päästä minut ihmisten sorrosta, niin minä noudatan sinun asetuksiasi." (Ps. 119:133-134)

Tässä psalmista puhuu vääryyden orjuudesta ja ihmisten sorrosta, josta vapauduttuaan hän voi noudattaa koko sydämestään Jumalan pyhää lakia, eli Mooseksen lakia.

"Silloin minä vaellan avaralla paikalla; sillä sinun asetuksiasi minä kysyn." (Ps. 119:45)

Avaralla paikalla vaeltaminen, joissakin käännöksissä "kevein mielin", ei kuulosta miltään orjuudelta. Psalmista rakastaa Jumalan pyhää lakia ja noudattaa sitä koko sydämestään, eikä tiedä lain orjuudesta sanaakaan.

"Suuri rauha on niillä, jotka rakastavat sinun lakiasi, eikä heille kompastusta tule." (Ps. 119:165)

Lain noudattamisesta luvataan Raamatussa kerta toisensa jälkeen siunaus ja vastaavasti hirvittävät kiroukset lain rikkomisesta. Synnin palkka Raamatun mukaan on kuolema. Jos meidät on vapautettu lain orjuudesta, jos laki ei syytä meitä, ei meillä ole syntiä, eikä pelastusta tarvita, vaan Kristus on kuollut ristillä turhaan.

Nyt on selvää, että mikäli olemme rikkoneet lakia, jonka Raamatun mukaan voimme täyttää (5. Moos. 30:11-14), olemme sitä suurempia syntisiä ja sitä enemmän tarvitsemme Jumalan armoa. Kun otamme vastaan pelastuksen Jeesuksen Kristuksen veressä, sitä enemmän ymmärrämme, että laki on pyhä, vanhurskas ja hyvä (Room. 7:12), peräti täydellinen (Ps. 19:8) Jumalan laki, jota noudatamme koko sydämellämme, kuten jo kuningas Daavid:

"Herran laki on täydellinen; se virvoittaa sielun. Herran todistus on vahva, se tekee tyhmästä viisaan. Herran asetukset ovat oikeat, ne ilahuttavat sydämen. Herran käskyt ovat selkeät, ne valaisevat silmät. Herran pelko on puhdas, se pysyy iäti. Herran oikeudet ovat todet, kaikki tyynni vanhurskaat. Ne ovat kalliimmat kultaa, puhtaan kullan paljoutta, makeammat hunajaa ja mehiläisen mettä. Myös sinun palvelijasi ottaa niistä vaarin, niiden noudattamisesta on suuri palkka." (Ps. 19:8-12)

En ole laskenut, montako kertaa olen lainannut tässä blogissa Jeesuksen sanoja vuorisaarnasta. Blogissa on se etu kirjalliseen teokseen nähden, että tietty määrä toistoa ei haittaa mitään. Täten laitetaan jälleen muistin virkistykseksi, mitä Mestarimme opetti Mooseksen laista.

"Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään. Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut. Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa." (Mt. 5:17-19)

Lakia täten ei ole kumottu, laki on voimassa ikuisesti, uudessa liitossa armon alla noudatamme edelleen lakia, meitä ei ole vapautettu lain käskyjen orjuudesta, vaan synnin, kuoleman, Perkeleen, laittomuuden ja saastaisuuden hirvittävästä orjuudesta. Se joka väittää meidän olevan vapaat lain orjuudesta, pilkkaa Jumalan pyhää lakia, eikä ole ymmärtänyt Jumalan armoa ja evankeliumia.

Luther esitti, että laki on Kristuksen vastakohta, Kristuksessa ei ole mitään sijaa laille, olemme vapaat laista. Toki Paavali Roomalaiskirjeessä sanoo, että olemme vapaat laista, lain kirouksesta ja kuolleet irti laista (Room. 7:6). Mitä Paavali tällä tarkoittaa? Jotta Paavali pointti olisi kaikille täysin selvä, hän sanoo, että laki on kuitenkin pyhä, vanhurskas ja hyvä (Room. 7:12). Olemme vapaat lain kirouksesta, niistä hirvittävistä kirouksista, jotka lain rikkomisesta on säädetty (5. Moos. 28). Synnin palkka on kuolema, mutta nyt armahdettuina olemme vapaat kuolemanrangaistuksesta. Emme ole vapaat kuitenkaan lain orjuudesta, koska mitään lain orjuutta ei ole olemassakaan, Raamattu ei tunne sellaista termiä, kuin "lain orjuus".

Edellisessä kirjoituksessani käsittelin jo mitä tarkoittavat Paavali ilmaisut siitä, että laki herättää syntisiä himoja ja saa aikaan vihaa. Pahoittelen, että tässä on nyt jonkin verran toistoa. Jos haluaa kattavan opetuksen Mooseksen laista Jeesuksen, Paavalin ja alkuseurakunnan yhteydessä, kannattaa lukea teokseni "Mooseksen laki ja Kristuksen armo", jossa johdonmukaisesti perustellaan koko tämä oppi Mooseksen laista velvoittavana lakina uudessa liitossa.

Rauhaa kaikille lukijoille ja siunausta, kiitos arvokkaasta palautteesta, jota saa edelleen laittaa alle kommentteihin, tai suoraan sähköpostilla Late@Sapatti.fi. Nyt täytyy ruveta lämmittämään kämppää, siinä riittääkin hommaa nyt kun sähköön ei näillä hinnoilla köyhällä ole varaa.

Shalom!

Kommentit

Suositut tekstit